חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הגרוש ביקש להפחית את שיעור המזונות בגין שינוי נסיבות – מה קבע בית המשפט לענייני משפחה?

בני זוג התגרשו, ולהם שני ילדים משותפים. האב עתר להפחתת דמי המזונות שאותם הוא משלם לגרושתו, בטענה של שינוי נסיבות. בין היתר, טען האב לשינוי בשכרה של האישה ועוד. האם בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע, נעתר לבקשה (מדובר בתיק תלה"מ 25849-09-18)? על כך, במאמר שלהלן, שאותו חיברנו לידיעתכן/ם ונוחיותכן/ם, הגולשות והגולשים. נבקש להדגיש כי המאמר שלהלן הוא מאמר כללי בלבד, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

עובדות פסק הדין:

כאמור, מדובר בבני זוג גרושים, עם שני ילדים. שניהם עובדים כשכירים. הם התגרשו בשנת 2017, כאשר הציגו הסכם גירושין לבית המשפט. בין היתר – נקבע ביניהם כי האב יישא במזונות לטובת כל אחד מילדיו, בסך של 1,400 ₪, כלומר – 2,800 ₪ לחודש. וזאת כאשר ההורים מקיימים משמורת משותפת.

בשנת 2018, הוגשה התובענה הנוכחית, במסגרתה עתר האב להפחתת שיעור המזונות.

האב טען

  • שכרה של האם עלה
  • הוא נישא בשנית ונולדה לו בת נוספת ממערכת יחסים חדשה.
  • שכר האם עלה לסך של 8,000 ₪, כאשר בעבר השכר עמד על 6,000 ₪.
  • בד בבד, טען האב כי שכרו נותר כפי שהיה בעבר, 9,500 ₪, אך במקביל, ההוצאות שלו גדלו, משום שיש לו משפחה חדשה.
  • האב התבסס על פסק דינו המכונן של בית המשפט העליון במסגרת בע"מ 15\919 (נסביר על כך בהמשך).

מנגד, האם טענה

  • אין כל שינוי נסיבות שמצדיק הפחתה של דמי המזונות.
  • הולדה של ילד חדש, לא אמורה לשנות את דמי המזונות ואינה מהווה שינוי נסיבות מהותי.
  • היא הוסיפה כי שכרה עלה במעט, אך הוא עומד על 6,500 ₪, ולא כפי שטען האב.

קצת על הדין הרלוונטי:

הבה נדגיש מספר נושאים חשובים: בתיק בע"מ 15\919 נקבע כי לא תוטל בהכרח חובת מזונות על אב, כאשר הוא מקיים משמורת משותפת עם האם וכאשר השכר של הצדדים זהה או דומה.

עם זאת, מדובר במזונות מדין צדקה, כלומר – מזונות שכוללים את ההוצאות הלא שוטפות הנדרשות לגידול ילדים (להבדיל ממזונות מדין חובה, שהם מוחלטים). נוסיף כי הפסיקה הזו שינתה לחלוטין את המאזן בין גברים לנשים המקיימים משמורת משותפת, ואף יצר שטף של תביעות להפחתת מזונות מסיבות שונות.

בד בבד, הדין הוא כי במסגרת תביעת מזונות, לא חל עיקרון סופיות הדיון. כלומר, מפעם לפעם אפשר לשוב ולדון מחדש בתביעת מזונות, כאשר חל שינוי נסיבות.

עם זאת, נבהיר כי שינוי נסיבות צריך להיות דבר חדש, שלא נצפה בעת מתן פסק הדין הראשון, או בעת הגעה להסכם פשרה.

כך מצטט בית המשפט לענייני משפחה: "גם אם פסיקת מזונות איננה יוצרת מחסום בלתי עביר מפני התדיינות חוזרת, הרי שמשוכה לא פשוטה ניצבת בפני המבקש לשנות שיעורם. שכן לא בנקל יורה בית המשפט על שינוי בשיעור מזונות פסוקים, כי אם רק במקרים חריגים ולאחר שיוכיח העותר דבר קיומו של שינוי נסיבות מהותי, המצדיק זאת. עסקינן בשינוי אשר לא נצפה ולא ניתן היה לצפותו בעת מתן פסק הדין, ואשר נוצר מאז מתן פסק הדין".

הכרעת בית המשפט לענייני משפחה:

בית המשפט קבע כי על התביעה להידחות. הוא קבע כי פסק הדין המכונן של בית המשפט העליון, יכול לשמש כעילה לשינוי נסיבות, אך לא די בכך, מכיוון שיש צורך בנסיבות חדשות שהשתנו. כלומר, לא די בפסק הדין, כדי להביא לשינוי נסיבות.

כמו כן, בית המשפט קבע כי העובדה שיש לאב משפחה חדשה, אינה מהווה שינוי נסיבות, כזה שלא ניתן היה לצפותו ו/או כזה המצדיק הפחתה. כך קבע: "גם אם האב הקים משפחה חדשה, הרי שלא ניתן לומר כי אפשרות זו לא הייתה ניתנת לצפייה עוד בעת אישורו של ההסכם. האב עצמו אף לא טען כי כושר ההשתכרות שלו עצמו נפגע, כפי שאראה עוד להלן, ואף לא טען דבר באשר להכנסותיה של רעייתו החדשה. שכן דומה שבטיעוניו סמך בעיקר על ההנחה (השגויה מיסודה) שלפיה עליו בלבד מוטל נטל פרנסת התא המשפחתי החדש".

כמו כן, בית המשפט דחה את טענת הגידול בשכר. נקבע כי אין בגידול השכר, שינוי נסיבות מהותי המצדיק הפחתה של שיעור מזונות.

מכאן, שתביעת האב נדחתה, תוך חיובו בהוצאות בסך 3,500 ₪ לטובת האם.

עורכת דין לוסי מאיר מסבירה, כי דווקא כעת שבתי המשפט מוצפים בתביעות להפחתת מזונות, יש לשקול היטב עם אילו שינויי נסיבות אנחנו מגיעים לפתחו של בית המשפט. לרוב, לא די בשינוי אחד, לרוב לא די בשינוי קטן וישנם דרכים שאם פועלים בנתיב הנכון הן המעשי, הן המשפטי, הן הראייתי ולא פחות – חשוב לעשות שימוש ביכולות עורך דין לגירושין לנהל מו"מ אפקטיבי ויעיל וכך סלולה הדרך להצלחה!

 

קראו גם על: מזונות ילדים – מה הם כוללים וכיצד הם נקבעים?

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל
עו"ד לוסי מאיר

עו"ד לוסי מאיר

בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת "הקריה האקדמית אונו" ובעלת תואר ראשון במשפטים (LLB) בהצטיינות. הוסמכה לעסוק בתחום עריכת דין בשנת 2004. משרד עו"ד לוסי מאיר, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מאופיין ביכולת מקצועית גבוהה לתכנון אסטרטגיה וליישום תכנית רב-שלבית שמבטיחה את טובת הלקוח ואת השגת מטרותיו. תשומת לב רבה ניתנת לאופיו, לרצונותיו ולציפיותיו של הלקוח מן ההליך המשפטי. כל תיק זוכה לטיפול מקצועי בהתאם לנסיבות המקרה המיוחדות. המשרד מעודכן במתרחש בעולם המשפט בכלל ובתחום דיני משפחה וירושה בפרט. חיבור למקורות מידע משפטיים מבטיח עדכונים שוטפים בתחום המשפט ובתקדימים משפטיים. כתבי הדין היוצאים מן המשרד נתמכים בפסיקה חדשנית בתחום דיני המשפחה.

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן