חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ביטול צו ירושה

ביטול צו קיום צוואה- ניווט בנוף המשפטי

צוואה היא מסמך משפטי המתאר את רצונותיו של הפרט לגבי חלוקת נכסיו ורכושו לאחר פטירתו. עם זאת, ישנן נסיבות בהן ייתכן כי יהיה צורך לבצע ביטול צו קיום צוואה. תהליך זה אינו פשוט ואינו מסתכם בקריעת המסמך, דבר שהינו אסור על פי חוק, וביטול הצו הינו בעל השלכות משפטיות שונות.

כמו כן, קיימת צוואה הדדית אשר בה שני בני הזוג מצווים זה את זה לרשת את רכושם לאחר מות אחד מהם. צוואה זו ייחודית בכך שהיא יוצרת קשר הדדי בין שתי הצוואות, והסתמכות. לכן למעשה ביטול צוואה הדדית הינו שונה ואחר מביטול צוואה יחידה.

במאמר זה נבחן סיבות לביטול צוואה של צוואה רגילה, את הצעדים המשפטיים הכרוכים בכך, ואת ההשלכות האפשריות של החלטה זו.

 

צו קיום צוואה

צו קיום צוואה הינו צו שניתן על ידי הרשם לענייני ירושה המאשר את קיום הצוואה ומאפשר שחלוקת נכסיו ורכושו של המנוח יתנהל כמפורט בצוואה. אם הצו ניתן על ידי בית המשפט לענייני משפחה הרי שזה אחרי שהוגשה התנגדות לצוואה וכשניתן הצו על ידי בית המשפט זה לאחר שהסתיים הליך ההתנגדות ולפי תוצאותיו של ההליך, אם הצוואה בתוקף וניתן צו משמע בית המשפט קבע כי הצוואה משקפת את רצונו של המנוח/ה וההתנגדות לא התקבלה.

במידה ולא קיימת צוואה, אזי משתמשים בצו ירושה. מסמך משפטי אשר ניתן על ידי הרשם לענייני ירושה או בית הדין הרבני, המכריז על יורשיו החוקיים של אדם שנפטר. במידה וצו הירושה ניתן בטעות, או נמצא כי קיימת צוואה בתוקף או חוסר כשרות של היורשים, יתקיים ביטול צו ירושה.

סיבות לביטול צו צוואה

מספר סיבות עשויות לגרום לאנשים או בעלי עניין לבקש ביטול צו צוואה. סיבות אלו הן מגוונות, יכולות לנוע מחששות לגבי תוקף הצוואה ועד להאשמות של הונאה או השפעה בלתי הוגנת על המוריש. להלן מספר מניעים נפוצים:

  • היעדר יכולת להבחין בטיבה של צוואה- ניתן לערער על צוואה במידה ויש ספקות לגבי כשירותו של המוריש בעת כתיבת הצוואה. אם יוכח כי המוריש אינו צלול שכלית ו/או נפשית ואין ביכולתו להבין את ההשלכות של מעשיו, ניתן לבטל את גזירת צו קיום צוואה.
  • השפעה בלתי הוגנת- אם ישנן ראיות המצביעות על כך שהמוריש הושפע על ידי מי שכתוב בצוואה כנהנה מהרכוש או כי נכפה ליצור או לתקן את צוואתו, יכולים בעלי עניין לבקש לבטל את גזירת צו קיום צוואה בטענה של השפעה בלתי הוגנת.
  • פעילות הונאה- אם יש חשד להונאה בכתיבה, בשינוי או בביצוע הצוואה, היא יכולה להוות בסיס לביטול הצוואה. פעילות הונאה עשויה להיות כרוכה בחתימות מזויפות, שיטות מרמה או מצג שווא.
  • ערעור על תוקף הצוואה- בעלי עניין עשויים להאמין כי הצוואה אינה עומדת בדרישות החוק, כגון דרישות ביצוע נאות, חתימה או עדים. לכן, ערעור על תוקף הצוואה עלולה להביא לביטולה.
  • גילוי צוואה חדשה- במידה ומתגלה צוואה עדכנית יותר המחליפה את הצוואה שנמצאת כעת, ייתכן כי צו הצוואה הישנה יבוטל על מנת לתת תוקף לצוואה החדשה.

ביטול צוואה הדדית

צעדים משפטיים לביטול צו צוואה

ביטול צוואה הינו הליך משפטי רשמי הכרוך במספר צעדים ספציפיים על מנת להבטיח הגינות וצדק. להלן מתווה כללי של ההליכים המשפטיים:

  1. על בעל העניין, להגיש עתירה רשמית לבית המשפט בבקשה לביטול גזירת קיום הצוואה. על העתירה לציין בבירור את עילות הביטול וכן לספק ראיות תומכות.
  2. לאחר הגשת ההתנגדות, יש למסור הודעה לכל בעלי העניין, לרבות נהנים, יורשים וכן מנהל העיזבון הנקוב בצוואה ככל שיש מנהל עיזבון בצוואה. דבר המאפשר להם להגיב לעתירה ולהגן על האינטרסים שלהם ולהתגונן מפני הטענות העולות בהתנגדות.
  3. בית המשפט יערוך דיונים והליכים על מנת להעריך את תקפות העילות המוצגות בעתירה. יש לדעת כי הדבר עשוי לכלול חקירת עדים, הצגת ראיות וטיעונים משפטיים משני הצדדים.
  4. נטל ההוכחה הינו בדרך כלל על הצד המבקש את ביטול הצוואה. כלומר, יש לספק ראיות על מנת לבסס את הטענות, כגון תיעוד רפואי, עדויות עדים, חוות דעת מומחים ועוד.
  5. פסק דין סופי- לאחר בחינת כלל הראיות והטיעונים, בית המשפט ייתן פסק דין. במידה ומצא בית המשפט לטובת העותר, הוא רשאי לבטל את גזירת קיום הצוואה ולבטלה.

 

ביטול צו קיום צוואה הוא הליך מורכב מבחינה משפטית שיש לבצעו תוך שיקול דעת מדוקדק וליווי משפטי של עורך דין. ביטול צוואה הינו הליך אשר כרוך בהשלכות מגוונות ואתגרים רבים הן משפטיים והן רגשיים, אשר יש לקחת אותם בחשבון.

מומלץ להמשיך בביטול צו רק כאשר יש חששות אמיתיים ואוסף ראיות בנוגע לתוקף הצוואה או טענות לפעילות הונאה או השפעה בלתי הוגנת. ההליכים המשפטיים במקרים אלה חיוניים על מנת להבטיח כי רצונו האמיתי של המנוח יכובד.

שמי לוסי מאיר, עורכת דין לדיני משפחה, הבעלים של משרד עורכי דין בדיני ירושה וגירושין, עם ניסיון רב שנים. מרבית האנשים המעוניינים אשר פונים לביטול צו קיום צוואה, חווים טלטלה רגשית וחוששים מעצם התהליך. מובטח לכם שכבר בייעוץ הראשוני יאמרו לכם הסיכויים להצליח בהתנגדות לצוואה והסיכונים אם לא תתקבל ההתנגדות. איננו בורחים מן האמת.

אנו אוהבים ומאמינים במה שאנחנו עושים, שומרים על שמנו הטוב ומלווים תיקי התנגדות לצוואה שיש בהם סיכויים טובים לנצח. מנהלים את תיקי הלקוחות בגילוי רגישות והבנה לצרכים המיוחדים של כל לקוח ולקוחה תוך שמירה על האינטרסים שלהם ומשקיעים את כל הלב והנשמה.

צוות המשרד ואני כאן ללכת אתכם יד ביד לאורך התהליך, צרו קשר במספר 050-9993466.

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל
עו"ד לוסי מאיר

עו"ד לוסי מאיר

בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת "הקריה האקדמית אונו" ובעלת תואר ראשון במשפטים (LLB) בהצטיינות. הוסמכה לעסוק בתחום עריכת דין בשנת 2004. משרד עו"ד לוסי מאיר, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מאופיין ביכולת מקצועית גבוהה לתכנון אסטרטגיה וליישום תכנית רב-שלבית שמבטיחה את טובת הלקוח ואת השגת מטרותיו. תשומת לב רבה ניתנת לאופיו, לרצונותיו ולציפיותיו של הלקוח מן ההליך המשפטי. כל תיק זוכה לטיפול מקצועי בהתאם לנסיבות המקרה המיוחדות. המשרד מעודכן במתרחש בעולם המשפט בכלל ובתחום דיני משפחה וירושה בפרט. חיבור למקורות מידע משפטיים מבטיח עדכונים שוטפים בתחום המשפט ובתקדימים משפטיים. כתבי הדין היוצאים מן המשרד נתמכים בפסיקה חדשנית בתחום דיני המשפחה.

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן