חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החזקת קטינים (משמורת ילדים) לאחר גירושין – איך זה מתנהל?

לכתבה המלאה: "כלכליסט לחצו כאן" 

החזקת קטינים (משמורת ילדים) וקביעת זמני השהות של הורה עם ילדיו, הם מהנושאים הרגישים והחשובים ביותר בהליכי גירושין, בין אם הם נעשים בבית המשפט, בבית הדין הרבני ובין אם במסגרת הסכם גירושין. אכן, למשמורת וזמני השהות תהיה השפעה גדולה על הקשר בין ההורים לילדיהם, על רווחתם של הילדים, על ההתנהלות השוטפת ביומיום, על דמי המזונות וההוצאות, על התפתחותם התקינה ועוד. בשורות הבאות יוסבר לגבי משמורת ילדים לאחר גירושין וכיצד היא מתנהלת.

ראשית, יש להבהיר כי משמורת (המכונה כיום החזקת קטינים) הינה מעמד משפטי, המגדיר את ההורה הנושא בנטל גידולם של הילדים (אך אינו גורע מזכותו וחובתו של ההורה השני כאפוטרופוס, הנושא באחריות ושותף מלא לקבלת החלטות מהותיות הנוגעות לילדים). במידה ומדובר בילד מתחת לגיל 6, וההורים לא הגיע להסכמות בנושא זה ו/או החליטו על אחריות הורית משותפת, הרי שעדיין בחוק חלה חזקת הגיל הרך שמשמעה שהאם תהיה המשמורנית. עם זאת, בית המשפט עשוי לפסוק אחרת. בית המשפט או בית הדין בענייני החזקת קטינים מסתמך על תסקיר של פקידת הסעד הממונה, הבוחן היבטים שונים של הקשר עם ההורים, חוות דעת של דמויות מלוות, אופיו של הילד ועוד.

משמורת משותפת או נכון יותר – אחריות הורית משותפת משמעה שהמשמורת מתחלקת באופן שוויוני (פחות או יותר), ללא הבדל בין ההורים. כלומר, שני ההורים אחראיים בקביעות לגידול והטיפול השוטף בילדים, על כל המשתמע מכך מבחינת הזמנים, הנטל, ההוצאות, טיב הקשר וכדומה.

 

התנהלות המשמורת על הילדים לאחר הגירושין

הליכי הגירושין פותחים דף חדש בחיים, אך אין זה דף חלק, ובמיוחד אם יש ילדים שלגביהם צריך לעמוד בקשר ולהתנהל בצורה בוגרת ואחראית תוך שיתוף פעולה. הנה מספר היבטים שכדאי להכיר ולשים לב אליהם:

  • מרבית הגורמים המקצועיים ממליצים שהמעבר בין בתי ההורים לא יהיה ישיר, אלא יתווך דרך המוסד החינוכי. כלומר, ההורה שאצלו הילד ישן בלילה אחראי על הגעתו למוסד הלימודים, ולאחר מכן ההורה השני יהיה אחראי על האיסוף. המטרה כאן היא למנוע חיכוכים מיותרים ואי הבנות, כמו גם להקל את המעבר על הילדים.
  • ההורים יכולים להפגין גמישות לגבי זמני השהות בהתאם לאירועים מיוחדים, וטוב שתהיה גמישות כזו. עם זאת, חשוב להקפיד על שגרה קבועה, ברורה ומוגנת עבור הילדים, המוכרת להם לאורך השנה.
  • קיימות לא מעט דרכים לחלוקת זמני השהות, כאשר כיום נהוג (בהתאם להמלצות הגורמים המקצועיים), שהילד יישן בביתו של ההורה שאצלו בילה את היום. זאת, להבדיל ממה שהיה נהוג בעבר, כאשר ההורה שאינו המשמורן "החזיר את הילד לביתו" בשעות הערב.
  • על פי רוב מקובל לקבוע שבחגים יהיו זמני שהות שווים, כאשר מדי שנה מחליפים בחגים. מומלץ לקבוע את החלוקה השנתית מבעוד מועד על מנת למנוע חיכוכים.
  • ייתכן שעם הזמן יעלה הצורך לשנות את חלוקת זמני השהות, עקב נסיבות הקשורות בהורים או בילדים, שינויי מגורים והעדפות אישיות. כמובן שכדאי להחליט על השינויים דרך שיחה ובהסכמות, אך במידה והדבר אינו מסתייע אפשר לפנות אל בית המשפט לענייני משפחה בבקשה ליישוב סכסוך.
  • יש להדגיש כי זמני השהייה הינם חובה המוטלת על ההורים, ולא זכותם. במידה ואחד ההורים מפר באופן משמעותי וקבוע את זמני השהות, בדרך הפוגעת באופן ברור בילדים (וגם בהורה השני), הרי שניתן לפעול במספר דרכים. ראשית, אפשר לפנות לבית המשפט על מנת שיבחן את האפשרות לצמצם את זמני השהות של ההורה המתרשל, שאינו מצליח לקחת את האחריות המתבקשת. שנית, ניתן לפנות אל בית המשפט על מנת שיטיל קנס להרתעת ההורה מפני המשך ההתנהלות הרשלנית. אין זה נדיר שקנסות כאלו אכן מוטלים, במידה והנסיבות מצדיקות זאת.

משמורת ילדים לאחר גירושין

למידע נוסף ולקבלת ליווי משפטי

בשורה התחתונה, התנהלות סביב סוגיית זמני השהות לאחר הגירושין, תלויה רבות בהחלטות בנוגעות להחזקת קטינים (משמורת) שמתקבלות בהליכים עצמם, ובעיקר – ביכולתם של ההורים לקחת אחריות, לראות את טובת ילדיהם ולשתף פעולה בצורה סבירה עד טובה.

לקבלת עוד מידע בנושא, להתייעצות ולליווי משפטי בכל הקשור להחזקת קטינים, משמורת וזמני שהות, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 0524667899.

רוצים לקבל את המדריך להתמודדות נכונה עם ילדים בגירושין?

לחצו כאן לקבלת המדריך!

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל
עו"ד לוסי מאיר

עו"ד לוסי מאיר

בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת "הקריה האקדמית אונו" ובעלת תואר ראשון במשפטים (LLB) בהצטיינות. הוסמכה לעסוק בתחום עריכת דין בשנת 2004. משרד עו"ד לוסי מאיר, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מאופיין ביכולת מקצועית גבוהה לתכנון אסטרטגיה וליישום תכנית רב-שלבית שמבטיחה את טובת הלקוח ואת השגת מטרותיו. תשומת לב רבה ניתנת לאופיו, לרצונותיו ולציפיותיו של הלקוח מן ההליך המשפטי. כל תיק זוכה לטיפול מקצועי בהתאם לנסיבות המקרה המיוחדות. המשרד מעודכן במתרחש בעולם המשפט בכלל ובתחום דיני משפחה וירושה בפרט. חיבור למקורות מידע משפטיים מבטיח עדכונים שוטפים בתחום המשפט ובתקדימים משפטיים. כתבי הדין היוצאים מן המשרד נתמכים בפסיקה חדשנית בתחום דיני המשפחה.

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן