חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כתיבת צוואה כהלכה למניעת סכסוכי ירושה

כתיבת צוואה

כשזה מגיע לכסף גם קשרי משפחה לא תמיד מונעים סכסוכים מרים. לוסי מאיר מסבירה מה צריך לדעת כדי למנוע ריבים מיותרים.

נדמה שכל אחד מאיתנו הנחשף לסכוסי ירושה, אומר לעצמו "לי זה לא יקרה". לרובנו קשה לדמיין כיצד מותו של יקירנו יכול לגרום לסכסוך כספי חריף. אלא שהניסיון מלמד כי כאשר מדובר בכסף, קשר דם לא מהווה מכשול בפני סכסוכים עקובים.

כך למשל נחשפנו לאחרונה לסכסוך הירושה על ביתה של חברת הכנסת לשעבר שולמית אלוני ז"ל. מי היה מאמין שדווקא משפחתה של כוהנת השמאל הגדולה, תגיע לבית משפט בגין סכסוך על חלק יחסי בנחלה וזאת כאשר על פי הפרסומים, המנוחה כתבה צוואה וחילקה את רכושה באופן שווה בין בניה פחות או יותר.

ואמנם, כאשר מערבבים קשרי משפחה, רגש, אמוציונאליות עם צוואות, ירושות, כספים ונכסים שום דבר אינו מוזר, הסכסוך יהיה לדאבון הלב, תמיד חריף ומורכב ורצוי לדעת את "כללי המשחק" על מנת להכתיב את ה"טון" בהליכים המשפטיים.

סכסוך ירושה בעקבות טענת "מתנה בחיים"

הסיפור שהגיע למשרדי, ממחיש זאת היטב: אורנה פנתה אליי לאחר מות אביה עם חשש כי אחיה מתכוון לנשלה מזכויותיה בירושת אביהם. מייד וללא שיהוי (ובטרם הגשת תביעה) הגשתי עיקול על חשבון המנוח וכן על חשבון האח. מן העיקול התברר כי אכן העביר האח את כל כספו של המנוח לחשבונו הפרטי וכי אינו מתכוון להעביר מחצית לאחותו.

עם הגילוי הגשתי תביעה כספית. בכתב ההגנה טען האח כי אביו העניק לו "מתנה בחיים" (המאפשרת לו ע"פ חוק את קבלת כל הכספים) והציג מסמך שבו "כביכול" כתוב כי הכספים הועברו לאח במתנה מאביו המנוח.

אלא שבמהלך המשפט הציגה האחות את מסמכי הבנק המקוריים אשר בהם לא היה כל זכר למסמך שהציג האח. גם פקיד הבנק סתר את גרסת האח. לאחר מספר דיוני הוכחות וחקירות, בית המשפט לענייני משפחה קבע כי אינו נותן אמון בגרסת האח ולא שוכנע בגמירות הדעת של המנוח ליתן במתנה את כל חסכונותיו לבנו.

כמו"כ קבע ביהמ"ש כי לא ניתן לשלול את האפשרות שהאח הכתיב למנוח שהכספים ישמרו לטובת האח בחשבונו. לפיכך פסק ביהמ"ש כי הכספים שהעביר האח לחשבונו הם כספי עיזבון וחייב את האח להעביר מחצית מן הכספים לאחות בצירוף הפרשי הצמדה וריבית (שהם לבדם הגיעו לסך של כ- 80,000 שקלים) ואף חייב את האח שהפסיד במשפט בהוצאות משפט שיועברו לטובת הלקוחה שלי, שתביעתה התקבלה.

בשני המקרים שהוזכרו לעיל מדובר בסכסוך ירושה שבו יורשים טוענים כי הועדפו על ידי המוריש מול יורשים שהודרו מן הצוואה, דבר שגרם לסכסוך חריף. אמנם לא ניתן כנראה להימנע מסכסוכי ירושה, לא כל שכן כאשר מדובר בסכומי כסף נכבדים אולם ראוי כי מורישים יתנו דעתם לכך שכוונתם לא תמיד תפורש בדרך הראויה על ידי יורשיהם. לכן לפניכם עצות להסדרה מראש של מתנה ולהסדרה מראש של חלוקת רכושכם לאחר פטירתכם.

10 עצות זהב לכתיבת צוואה כהלכה:

  • ראשית, חשוב לדעת כי מתנה שאדם נותן על מנת שתינתן למקבל רק לאחר מותו – חייבת להיעשות בצוואה, אחרת אין לכך תוקף. כלומר במקרה של האחים שהגיע למשרדי, ככל שהאח היה מציג צוואה שזהו רצון המנוח, לתת לו במתנה את כל כספיו הרי שהיה בית המשפט נוטה לתת תוקף לצוואה ולמתנה שניתנה במסגרתה.
  • אם החלטתם שלא לערוך צוואה ולהשאיר את החלוקה על פי חוק הירושה – ניתן ורצוי לבצע העברה בחיים. יחד עם זאת, דעו כי הותרת ההורשה לירושה על פי דין (להבדיל מצוואה) מתאימה למקרים בהם לא קיים רכוש רב או שניתן לחלקו בנקל, במקרים בהם יש עיזבון מורכב ו/או נוחלים רבים (ואין הכוונה בהכרח לרכוש רב, אלא לחלוקה מורכבת, שונה, בעלת תנאים וכיו"ב), רצוי וכדאי לבצע תכנון מקדים של צוואה או של העברות בחיים, לפי העניין.
  • בססו ראיות סביב הצוואה – ביסוס נכון של ראיות נכונות עשוי להוביל להיפוך נטל ההוכחה (נטל כבד) לרבות: איסוף ראיות, ביצוע הקלטות, איסוף חומרים רפואיים וכיו"ב. כך למשל במקרה של אלוני, אם היה מצורף לצוואה נספח המעיד על מצב בריאותה הפיזי והנפשי בעת עריכת הצוואה, היה קשה ביותר לטעון כי לא הייתה צלולה בדעתה בעת עריכת הצוואה.
  • ניסוח צוואה בשפה ברורה ומדויקת – על ניסוח הצוואה להיות ברור ובדרך שאינה משתמעת לשני פנים, שוב על מנת שבבית המשפט לא יהיה כל ספק בדבר רצונו של המנוח.
  • חשוב להקפיד שפרטי היורשים ופרטי הנכסים והרכוש יהיו מדויקים.
  • חשוב להקפיד על חתימת המצווה לאורך הצוואה ולא רק בעמוד האחרון, חשוב להקפיד על העדים שחותמים על הצוואה.
  • חשוב שלא תהיה מעורבות של היורש, מקבל הרכוש, בכתיבת הצוואה.
  • מומלץ בחום להפקיד את הצוואה הן את אצל עוה"ד והן את הרשם לענייני ירושה.
  • אל תקלו ראש בעריכת הצוואה, אל תקלו ראש בבחירת עו"ד שיערוך את צוואתכם, אל תקלו ראש בניסוח הצוואה, אל תקלו ראש בביסוס ראיות (רב ככל הניתן) סביב צוואת. יש באפשרותכם למנוע סכסוכים בין ילדיכם לאחר פטירתכם, יש באפשרותכם למנוע סכסוכים שמובילים לפירוק משפחות באופן טוטאלי.
  • בחרו עו"ד בעל ניסיון עשיר בייצוג בסכסוכי ירושה וצוואות, ניסיון זה מוביל את עוה"ד לעריכת וניסוח צוואות הבא למנוע ו/או להגן מראש על סיטואציה של סכסוך העתידות להתקיים ובהן כבר ייצג. ניסיון זה, מאפשר בניית מהלך אסטרטגי מתוכנן מראש בקפידה תוך חשיבה על העתיד הצפוי לקרות בהליך המשפטי, ידע וניסיון כזה יענה בין היתר על השאלות – מהם האלמנטים, העילות, החזקות הנדרשים לצורך ביטול צוואה ו/או התנגדות לצוואה או התנגדות לחלוקת הירושה על פי רצונו של צד אחד בלבד, במקרים אחרים בניית אסטרטגיה של ראיות, אשר יובילו להיפוך נטל ההוכחה לרבות: איסוף ראיות, ביצוע הקלטות, איסוף חומרים רפואיים וכיו"ב.

לחצ/י כאן לפנייה ולקבלת ייעוץ משפטי מהיר!

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל
עו"ד לוסי מאיר

עו"ד לוסי מאיר

בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת "הקריה האקדמית אונו" ובעלת תואר ראשון במשפטים (LLB) בהצטיינות. הוסמכה לעסוק בתחום עריכת דין בשנת 2004. משרד עו"ד לוסי מאיר, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מאופיין ביכולת מקצועית גבוהה לתכנון אסטרטגיה וליישום תכנית רב-שלבית שמבטיחה את טובת הלקוח ואת השגת מטרותיו. תשומת לב רבה ניתנת לאופיו, לרצונותיו ולציפיותיו של הלקוח מן ההליך המשפטי. כל תיק זוכה לטיפול מקצועי בהתאם לנסיבות המקרה המיוחדות. המשרד מעודכן במתרחש בעולם המשפט בכלל ובתחום דיני משפחה וירושה בפרט. חיבור למקורות מידע משפטיים מבטיח עדכונים שוטפים בתחום המשפט ובתקדימים משפטיים. כתבי הדין היוצאים מן המשרד נתמכים בפסיקה חדשנית בתחום דיני המשפחה.

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן