חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הערכת שווי חברה – חישוב שווי עסק

דברים שכדאי לדעת על חישוב שווי עסק וחברה בגירושין

 

העסק שהקים אחד מבני הזוג (או שניהם) לאורך החיים המשותפים, נכנס אל תוך הגדרת הרכוש המשותף ומחולק שווה בשווה על פי חוק יחסי ממון והלכות השיתוף בעת גירושין. לשם כך יש לבצע תחשיב של שווי העסק או החברה וזו עשויה להיות מלאכה מורכבת, המצריכה אנשי מקצוע בעלי ידע וניסיון בתחום. בשורות הבאות יובא מידע על חישוב שווי עסק ועל מספר היבטים הנוגעים לחלוקתו בהליכי גירושין.

לכל עסק יש את המאפיינים הייחודיים שלו, ולפיכך שיטת ותהליך חישוב השווי יהיו שונים ממקרה למקרה.

מקרה לדוגמא: חישוב שווי מסעדה

על מנת להבהיר את ההבדלים בכל הערכת שווי עסק יובא כדוגמא ראשונה המקרה של מסעדה.

קיימים שורה ארוכה של מרכיבים המחייבים התייחסות בעת חישוב שווי של מסעדה, כגון המבנה עצמו, היכן המסעדה ממוקמת? בקניון או בחוץ?, המתקנים והציוד שיש במסעדה, מכונות, מספר העובדים, כמובן הדו"חות הכספיים הרווחים וכן הלאה. אחת מהשיטות נקראת מודל DCF הלוקח בחשבון הן את הרווחים שיכול להפיק מהמסעדה רוכש חדש, והן סכומי השקעה ברכישה ובתפעול המסעדה עצמה לאורך השנים.

על מנת לבצע את התחשיב, בעל המקצוע בוחן את דוחות הרווח וההפסד של השנים האחרונות בעסק, מנתח את מצב השוק בכללותו והמתחרים הספציפיים, ומוציא תחת ידיו הערכה ריאלית לפעילות המסעדה בשנים הקרובות. בין היתר מושם הדגש על תזרים המזומנים התפעולי או הנקי הצפוי של המסעדה, כאשר תזרים התקבולים והמזומנים מהוון במטרה להבהיר את המצב הכספי החזוי לאורך זמן.

במילים אחרות, במידה והמסעדה תימכר, אנו רוצים להבין מתי ניתן יהיה להחזיר את ההשקעה ומהו הרווח הצפוי לקונה. כאשר מבצעים את החישוב הזה מתייחסים אל תזרים המזומנים של המסעדה לאורך מספר שנים לאחור, ולוקחים בחשבון מגמות שונות בענף, את ייחוד המנות במסעדה, שיעור צמיחה עתידי, היבטים ספציפיים כמו חומרי גלם ייחודיים, הוותק שלה, נאמנות הלקוחות, המיקום שלה כאמור ועוד.

בסופו של דבר מבוצע שיעור היוון, המשקף את היחס שבין הרווחים השנתיים שניתן להפיק מהמסעדה, ובין ההשקעה הנדרשת בה. היוון זה משקף את הכדאיות עבור משקיע פוטנציאלי ומשפיע במידה רבה על שווי המסעדה. זאת, ביחד עם שווי הנכס עצמו, הציוד, המתקנים וכיוצא בזאת.

חישוב שווי עסק

דוגמא שנייה: הערכת שווי למרפאת שיניים

אין שיטה אחת ויחידה להערכת שווי של עסק ובמרפאות שיניים, מובן שיש גם הבדל בין מרפאה קטנה שבה עובד לבד אחד מבני הזוג, או מרפאה שהצטרפו אליה עם השנים עוד רופאים.

באופן כללי, שני המרכיבים המשמעותיים ביותר בהערכת השווי יהיה המוניטין של המרפאה והציוד המוחשי הקיים בה.

מבחינת הציוד המוחשי, שמאי מעריך את שוויו של המבנה עצמו (במידה והוא בבעלות הזוג), ובנוסף מעריכים את כלל הציוד כגון מכשור רנטגן, מחשבים, ריהוט וכדומה.

לעומת זאת, מרכיב המוניטין של המרפאה הינו סבוך יותר לחישוב, ולא פעם מצריך אקטואר.

כדי לחשב את המוניטין יש להביא בחשבון את המחזור של המרפאה ואת רווחיה, תוך השוואה לרווחים המקובלים בענף. כמו כן, יש לבחון את הפוטנציאל הכלכלי של המרפאה, מתוך הנחה שאם תימכר תוכל להביא רווחים תוך המשך הפעילות הקיימת, או לאור שינויים שיבוצעו בהתנהלות. בתוך מרכיב המוניטין מצוי כמובן גם מעגל הלקוחות, לרבות כמות הלקוחות והמאפיינים. למשל, האם מדובר בלקוחות מזדמנים או קבועים, האם הם מגיעים אל המקום בעקבות המלצות מפה לאוזן או עקב פרסום, האם הם מגיעים לבדיקות תקופתיות מעת לעת, וכן הלאה.

מעבר לכך, בחישוב השווי יש להביא בחשבון את כוח האדם במרפאה על הידע והכישורים שלו, את העלויות הקבועות של מרפאה כמו דמי ניהול ודמי שכירות של המבנה, וכן סוגי הטיפולים המבוצעים במרפאה, לקוחות פרטיים או בביטוח, נאמנות של הלקוחות לרופא עצמו, ועוד.

מלבד זאת, אל כלל ההיבטים מצטרף המוניטין האישי של הרופא, ההשכלה שרכש ויכולותיו המולדות, המשקפים את פוטנציאל ההשתכרות העתידי שלו. גם המוניטין האישי יכול להיחשב לנכס משותף או לפחות חלקו, המשפיע על אופי חלוקת הרכוש בגירושין.

 

הערכת שווי של עוסק מורשה שהפך לחברה

בעת כתיבת שורות אלו, חזרתי מפגישה אצל אקטואר מוכר, שמנינו בתיק באמצעות בית המשפט, אני מייצגת את הצד החלש, החולשה היא בחוסר ידע. האישה, אינה מיודעת בכל עסקיה של בעלה, יודעת כי כשהתחתנו לפני 18 שנים היה מתווך עוסק מורשה והיום הינו בעלים של חברה בע"מ המחזיקה מספר לא מבוטל של נכסים, לרבות באמצעות עמותות, לרבות קבוצות רכישה, לרבות יחידות בחו"ל.

בעוד האקטואר סבר כי די בשיטה אחת לבחון את הערכת שווי החברה, והשיטה שבחר אכן שיטה טובה ומתאימה למקרה, שיטת DCF ערך המוסף של משרדנו היה בכך שעד תום הפגישה הסכים איתנו האקטואר כי במקרה הספציפי הזה לא יהיה די רק בשיטת תזרים מזומנים, הגם שמתכנן להעריך את החברה בנפרד ואת העוסק מורשה הפעיל עדיין בנפרד, הגם שמתכנם להעריך גם את שווי העסק בחו"ל, אלא כי יש הכרח, הצדקה ונכונות לעשות שילוב של 2 שיטות ולשלב בנוסף להערכת השווי על פי תזרים מזומנים גם הערכת שווי על פי שיטת השווי הנכסי.

אם לא היינו מתעקשות על כך, אם לא היינו משפיעות ומשכנעות משפטית ופיננסית כי כל הערכת שווי שלא תכלול שילוב של 2 השיטות, תחטא למציאות, לקוחת המשרד הייתה מפסידה מאות ומיליוני שקלים או הייתה נדרשת להליך משפטי ארוך יותר בשים לב שלא היינו מוותרות על חקירת המומחה ותיקון חוות דעתו. בהגיענו לפגישה עם המומחה ובתוצאה לפי יהיה שילוב של 2 שיטות בהערכת שווי, קיצרנו לה את התהליך והובלנו לקבלת התמונה הכלכלית האמיתית בתיק.

 

עוד כמה דברים שכדאי לדעת על חלוקת העסק בגירושין

הערכת שווי חברה או עסק היא חלק בלתי נפרד מחלוקת הרכוש בעת גירושין. חשוב לדעת שבעוד שכשרוצים למכור עסק לצד ג', תמיד יציג הבעלים תמונה "ורודה" של עסק רווחי, בגירושין, תמיד יציג הבעלים עסק "חולה" שהחובות עולים על ההכנסות והרווחים כדי לשמור לעצמו נפח כלכלי גדול יותר ביום שאחריי, ולכן חשוב שעורך הדין גירושין שמלווה אותך יבין בשיטות השונות, יבין גם בפיננסים ולא יחשוש מכך.

בנוסף, חשוב לדעת שגם אם מדובר בעסק של עצמאי (כמו רופא שיניים), אפילו אם בן זוגו לא תמך במישרין בהתפתחותו המקצועית, ואפילו אם העסק רשום רק על שמו של הראשון, עדיין העסק נחשב לנכס משותף. זאת מאחר ומדובר בעסק שהוקם, או לכל הפחות התפתח משמעותית, לאורך השנים בהם השניים היו נשואים.

 

לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכי גירושין המערבים סכסוכי חלוקת רכוש מורכבים, הנכם מוזמנים לפנות אל המשרד בטלפון 050-9993466.

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל
עו"ד לוסי מאיר

עו"ד לוסי מאיר

בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת "הקריה האקדמית אונו" ובעלת תואר ראשון במשפטים (LLB) בהצטיינות. הוסמכה לעסוק בתחום עריכת דין בשנת 2004. משרד עו"ד לוסי מאיר, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מאופיין ביכולת מקצועית גבוהה לתכנון אסטרטגיה וליישום תכנית רב-שלבית שמבטיחה את טובת הלקוח ואת השגת מטרותיו. תשומת לב רבה ניתנת לאופיו, לרצונותיו ולציפיותיו של הלקוח מן ההליך המשפטי. כל תיק זוכה לטיפול מקצועי בהתאם לנסיבות המקרה המיוחדות. המשרד מעודכן במתרחש בעולם המשפט בכלל ובתחום דיני משפחה וירושה בפרט. חיבור למקורות מידע משפטיים מבטיח עדכונים שוטפים בתחום המשפט ובתקדימים משפטיים. כתבי הדין היוצאים מן המשרד נתמכים בפסיקה חדשנית בתחום דיני המשפחה.

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן