חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסכם ממון לשקט הנפשי שלך

 

מהו הסכם ממון, מהו העיתוי לעריכת הסכם ממון, איך מאשרים אותו ומהם מאפייניו? עו"ד לוסי מאיר מנדבת מידע מקיף בכל הקשור לאחד ההסכמים החשובים ביותר לזוגות העתידים להינשא ו/או נשואים ו/או הנכנסים לפרק ב' בחיים.

ראשית הבהרה: הסכם ממון אינו בהכרח מתאים רק לבעלי ממון. הסכם ממון מנוסח בדרך כלל לפני שבירת הכוס, אך יכול בהחלט להיעשות גם במהלך הנישואין, לאחר רכישת רכוש בו מבקשים בני הזוג לעשות הפרדה רכושית ספציפית ומפורשת. בנוסף, הסכם ממון מתאים גם לזוגות שאינם נשואים (ידועים בציבור) ולבני זוג המתחילים זוגיות חדשה ופרק ב' בחייהם.

על פי החוק, הסכם ממון חייב להיעשות בכתב ולקבל אישור מטעם בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני. במידה וההסכם נעשה על ידי בני זוג ידועים בציבור שאין בכוונתם להינשא – ניתן לאשר אותו גם אצל נוטריון ללא צורך בפנייה לערכאות שיפוטיות.

חוק יחסי ממון בין בני זוג מסדיר את היחסים הרכושיים שיחולו בין בני הזוג במקרה של גירושין. חוק יחסי ממון יחול על בני זוג שנישאו לאחר ה- 1 בינואר 1974 והוא קובע בחובו את הנכסים אשר לא יחולקו בין בני הזוג לעת גירושין, שווה בשווה.

הסכם ממון יהיה בעל משמעות רק במקרה של פרידה או פקיעת הנישואין. בהסכם ממון יכולים בני הזוג להסכים על הכול. לדוגמא, בני הזוג יכולים להסכים שנכס שע"פ חוק לא יחולק בין הצדדים, כן יחולק, שנכסי ירושה שאינם אמורים להתחלק על פי חוק כן יחולקו וכיו"ב. בני זוג העורכים הסכם ממון צריכים לדעת, שההסכם הוא שיחול על חלוקת הרכוש ביניהם, ולא החוק.

להסכם ממון יתרונות נוספים: הוא נועד להקטין התדיינויות ארוכות ומייגעות בבית המשפט לענייני משפחה ו/או בבית הדין במקרה של גירושין, ויכול להפחית מלחמות והוצאות כספיות כבדות.

הסכם הממון נועד להבטיח כי לא יתעוררו מחלוקות קשות בין בני הזוג במקרה של פרידה, על ידי כך שיחסיהם הממוניים יקבעו מראש. ההסכם קובע מה מרכושם יישאר בבעלותו האישית של כל אחד מהם, ומה מתוך הרכוש יהפוך לרכושם המשותף ויחולק בין שניהם שווה בשווה או ביחס אחר (למשל 40% – 60%).

הסכם ממון בפרק ב' בחיים

כיום זוגות רבים שעורכים הסכם ממון עושים זאת כשזהו עבורם הסיבוב השני, והם באים מפוכחים יותר ביחס לזוגיות ולנישואים. בקרב בני זוג רבים שנישאים לראשונה קיים חשש כי השיחות על הסכם הממון יובילו לוויכוחים ואי הבנות כבר בראשית הדרך.

בהקשר הנ"ל, אני ממליצה להיות ריאליים: הגיל הממוצע של בני הזוג הנישאים לראשונה רק עולה, והמשמעות היא שכל צד מגיע לחתונה עם נכסים פיננסיים משל עצמו.

לא צריך להיות בעל ממון רב בשביל לנסח הסכם ממון: די בצבירת זכויות סוציאליות על מנת לקבוע כי מה שנצבר עד לנישואין, בעת הגירושין יוותר לצד הרשום על שמו.

במידה ונוטלים ייצוג של עו"ד המומחה בתחום דיני המשפחה, הרי שהתנהלותו המקצועית והרגישה תוביל לכתיבת הסכם ממון מבלי ויכוחים או אי הבנות בראשית הדרך – מהם חוששים רבים בהקשר של "הסכם ממון".

מה כולל הסכם ממון?

הסכם ממון אמור לכלול את פירוט חלוקת הרכוש בעת פרידה (דירה שנרכשה לפני הנישואין, זכויות סוציאליות, נכסים ו/או רכוש שהצטבר במהלך הנישואין ועוד). הצדדים חופשיים לקבוע על אילו נכסים יחול שיתוף, אלו נכסים יחולקו בצורה שוויונית בין הצדדים ואילו יחולקו בצורה לא שוויונית.

רצוי לקבוע מה ייעשה עם רכוש שאינו קיים היום אולם עתידים בני הזוג לצבור יחדיו. כמו כן, ניתן ורצוי לקבוע מה אומר הרישום של נכס או רכוש על שם מי מהצדדים – האם הרישום קובע או שמא אין לו כל משמעות?

קראו בהרחבה: על הדרך לביטול הסכם ממון

הסכם הממון יכול לכלול עקרונות והסכמות בנוגע לחיי הזוגיות העתידיים, כגון סגנון חיים ואזור מגורים. בנוסף, יכול ההסכם לקבוע מראש מנגנון לסיום הנישואים במקרה של פרידה וגירושין, כגון פניה לגישור.

ניתן במקרים מסוימים (ובניסוח הנכון) לכלול הוראות אשר יסייעו למנוע עגינות, ומכל מקום פיצוי לאישה במצב דברים זה.

הסכם ממון אינו יכול לכלול סעיפים והסכמות הנוגעים למזונות או למשמורת והסדרי שהייה עם הילדים, ככל שאלו טרם נולדו.

הסכם ממון אינו מהווה ואינו יכול להוות תחליף לצוואה. אדם יכול להסדיר מה יהיה על רכושו לאחר פטירתו רק באמצעות צוואה. הסכם הממון הוא בין בני הזוג ולא בינם לבין יורשיהם. הסכם ממון אינו יכול לכלול הסדרים בנוגע לרכושו של בן הזוג לאחר פטירתו, או הסדרים על חלקים ברכוש של בן זוגו לאחר פטירת בן זוגו. הצוואה מהווה מסמך משלים להסכם ממון.

במקרים המתאימים אמליץ לערוך צוואה במקביל לעריכת הסכם הממון. המשמעות היא מניעת מתח עצום, כיון שככל שהצוואה של אחד מבני הזוג שונה מן הכתוב בהסכם הממון, תוכל להיווצר סיטואציה משפטית בין ילדי המנוח לבת הזוג וההיפך. רצוי למנוע זאת בטרם עת – וזה אפשרי.

מה לא ניתן לכלול בהסכם הממון?

עריכת הסכם ממון מחייבת ייצוג של עו"ד הבקיא ברזי דיני המשפחה, אשר יוכל לצפות סיטואציות עתידיות שעשויות להוביל להליכים משפטים מסועפים בבתי המשפט. מטרתו של הסכם ממון מנוסח היטב היא למנוע התדיינויות ארוכות בבית המשפט. במקרה זה, לעו"ד העוסק אך ורק בדיני משפחה יש יתרון מובהק על פני עורכי דין אחרים.

כעו"ד מנוסה בתחום הסכמי הממון, אני שמה דגש על ניסוח ברור ומפורש, בכדי למנוע פרשנויות שונות בעתיד. אני נוהגת להעלות סיטואציות אפשריות שעתידות לקרות, מניסיוני הרב ומתוך מטרה לדון בהן כעת ולתת להן מענה כבר בניסוח הסכם הממון. אני מסבירה ללקוחותיי את משמעותו של כל סעיף וסעיף ואת תוצאתו האפשרית בעתיד. כמו כן, אני מסבירה את החשיבות וההכרחיות באישור ההסכם (בית משפט או נוטריון, בהתאם לנסיבות המקרה) על מנת להעניק להסכמות הצדדים תוקף של פסק דין.

לחצו כאן לקבלת ייעוץ מהיר על הסכם ממון

 

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל
עו"ד לוסי מאיר

עו"ד לוסי מאיר

בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת "הקריה האקדמית אונו" ובעלת תואר ראשון במשפטים (LLB) בהצטיינות. הוסמכה לעסוק בתחום עריכת דין בשנת 2004. משרד עו"ד לוסי מאיר, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מאופיין ביכולת מקצועית גבוהה לתכנון אסטרטגיה וליישום תכנית רב-שלבית שמבטיחה את טובת הלקוח ואת השגת מטרותיו. תשומת לב רבה ניתנת לאופיו, לרצונותיו ולציפיותיו של הלקוח מן ההליך המשפטי. כל תיק זוכה לטיפול מקצועי בהתאם לנסיבות המקרה המיוחדות. המשרד מעודכן במתרחש בעולם המשפט בכלל ובתחום דיני משפחה וירושה בפרט. חיבור למקורות מידע משפטיים מבטיח עדכונים שוטפים בתחום המשפט ובתקדימים משפטיים. כתבי הדין היוצאים מן המשרד נתמכים בפסיקה חדשנית בתחום דיני המשפחה.

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן