חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מתי בני זוג מוגדרים כידועים בציבור ומהי המשמעות המשפטית?

ידועים בציבור – המשמעות המשפטית

ידוע בציבור הוא מי שחי עם בן או בת זוג תחת קורת גג אחת ומנהל איתו/ה משק בית משותף. נשמע פשוט נכון?

אך מה קורה בעת פירוד של בני זוג ידועים בציבור שלא נישאו תחת חופה וקידושין או בנישואים אזרחיים? איך מחלקים את הרכוש? על מי נטל ההוכחה להוכיח כי אכן מדובר בידועים בציבור? ומהו המצב המשפטי ככל שנתגלע סכסוך בין היורשים לבין מי שטוען שהינו במעמד של ידוע/ה בציבור? עו"ד לוסי מאיר עושה לכם סדר במושג של "ידועים בציבור" בהקשר המשפטי.

המושג החברתי של ידועים בציבור, הפך ממזמן למושג משפטי. למעשה גם בחקיקה וגם בפסיקתם של השופטים הושווה מעמדם של הידועים בציבור למעמדם של הנשואים.

על כן בפרידת בני זוג הידועים בציבור תהיה קביעת מזונות לילדים, מזונות אישה הידועה בציבור, חלוקת רכוש ובעת סכסוך ירושה גם הידועה בציבור הינה יורשת על פי הדין.

מה השוני בין ידועים בציבור לזוג נשוי?

השוני חל ב-3 היבטים עיקריים:

  • תחילה, על בני הזוג ידועים בציבור להוכיח כי הם אכן היו ידועים בציבור, על פי קריטריונים שנקבעו בפסיקה. חשוב לזכור כי על השכיחות לזוגיות מן הסוג הזה, ידועים בציבור אינו סטטוס, זוג נשוי לעומת זאת לא צריך להוכיח דבר.
  • בעת חלוקת רכוש – נטל ההוכחה הרובץ על ידוע בציבור, אשר מבקש לטעון לשיתוף מלא בנכסים או בכספים או בזכויות, כבד יותר מהנטל הרובץ על בן זוג נשוי.
  • בירושה – חוק הירושה השווה את מעמדם של ידועים בציבור למעמדם של נשואים, ככל שמדובר בזכות הירושה על פי דין. לא כך הוא המצב באם מדובר בצוואה. לפיכך אם עמד ידוע בציבור או ידועה בציבור בדרישות סעיף 55 לחוק הירושה ובנטל ההוכחה – ייחשב כבן זוג נשוי לכל דבר ועניין ומשכך כיורש על פי דין.

הוכחת מעמד של ידועים בציבור בבית משפט

בעת פירוד של בני זוג ידועים בציבור כדי לבצע חלוקת הרכוש בין בני הזוג, יש תחילה להוכיח מעמד של ידועים בציבור.

הפסיקה קובעת כי יש להוכיח:

  • בני הזוג מנהלים יחד חיים משותפים – הדרישה היא למגורים תחת קורת גג אחת.
  • מאמץ משותף – הדרישה היא לניהול קופה משותפת אשר מכוחה התאפשרה צבירת רכוש על ידי שני בני הזוג.

יש לציין כי המגמה בפסיקה היא להרחיב מההגדרות האמורות לעיל ובני זוג הוכרו כידועים בציבור גם כאשר בני הזוג לא גרו תחת קורת גג אחת או במידה והוכח כי אחד מבני הזוג ניהל מערכת יחסים נוספת מחוץ לקשר הזוגי הקבוע, או בני זוג גרו בחדרים נפרדים מבלי לקיים יחסי אישות אלא שיש לבחון כל מקרה לגופו ועל פי נסיבותיו ולשם כך מומלצת פגישת הייעוץ האישית.

חלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור

החזקה היא שכאשר בני זוג מנהלים יחד אורח חיים תחח קורת גג אחת, והתנהגותם מגלה מאמץ משותף, קמה חזקה שהרכוש אשר צברו במהלך חייהם המשותפים הינו בבעלותם המשותפת – זוהי חזקת השיתוף בנכסים, אשר החילו בתי המשפט על זוג ידועים בציבור.

נכסים עליהם עשויה לחול חזקת השיתוף

ככלל, חזקת שיתוף הנכסים, כאשר היא מתקיימת, מייחסת בעלות משותפת לבני הזוג על הרכוש שנצבר על ידם במהלך חיי הזוגיות. נכסים משפחתיים, המשמשים את בני המשפחה בחיי היומיום, כלולים במובהק במסגרת חזקת שיתוף הנכסים.

  • דירת המגורים – יש לציין כי גובה ההשקעה של כל אחד מבני הזוג ברכישת דירת המגורים הוא לא המכריע בקביעת חזקת השיתוף. הפסיקה קבעה כי כשמדובר בדירת המגורים היחידה של בני הזוג, גם באורח חיים בלתי תקין של בני הזוג לא יהא כדי להביא לשלילת חזקת השיתוף.
  • נכס שנרשם על שם אחד מבני הזוג – רישום הנכס על שם אחד מבני הזוג בלבד אינו מספיק כדי לסתור את חזקת שיתוף הנכסים.
  • נכס שירש אחד מבני הזוג – אומנם, ככלל חזקת שיתוף הנכסים אינה חלה על נכסים שהגיעו לידי אחד מבני הזוג בירושה, ואולם בנסיבות מסוימות חזקת השיתוף עשויה לחול גם על נכס שעבר בירושה.
  • נכסים עסקיים – נקבע, כי חזקת השיתוף מתפרשת גם על נכסים עסקיים , זאת גם אם מדובר בנכס עסקי אשר נוהל רק ע"י אחד מבני הזוג.
  • זכויות סוציאליות – זכויות סוציאליות הנובעות מעבודת בן הזוג במהלך חיי הנישואין נחזות כחלק מהרכוש המשותף, אם התקיימו תנאיה של חזקת השיתוף.

כל זה נכון, רק כאשר בתחילה ולפני הכל, הוכחנו את המעמד של ידועים בציבור ואת כוונת השיתוף של בני הזוג.

חשוב להבין כי לעובדה שבני זוג מקיימים חיים משותפים מבלי למסד את הקשר ביניהם באקט פורמלי של נישואין ישנה משמעות כלשהיא שלא ניתן "להעלימה" – תעלנה ותבחנה השאלות – האם הם אינם מייסדים את הקשר משום שהינם מנועים מלהינשא זה לזו?? או שמא כך הם פשוט חפצים?!

ואם כך הם החפצים, האם העדר מיסוד הקשר בנישואין מצביע על יחסים זמניים? או על היותו קשר בלתי מחייב? שאז נשללת כוונת השיתוף בנכסים.

כפי שאתם רואים – למעשה שוב ושוב אנו שבים לכך שלצורך חלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור מוטל עליהם נטל הוכחה להוכיח כי אכן ניהלו אורח חיים, התגוררו תחת קורת גג אחת, התנהלו תחת קופה משותפת, ניהלו משק בית משותף, שילמו חשבונות יחד בין בחשבון בנק משותף או בחשבונות נפרדים ועוד ועוד אינדקציות רבות שיש להוכיח והמלמדות על היותם ידועים בציבור ועל כוונת שיתוף ברכוש הנצבר.

לכן, במקרים של פרידה בין בני זוג ידועים בציבור ישנה חשיבות מן המעלה הראשונה לאיסוף נתונים וראיות מהותיים וכמה שיותר לצורך הצגתם בבית המשפט על מנת להוכיח או לשלול את המעמד של ידועים בציבור, והשפעתו של אותו מעמד על חלוקת הרכוש, קביעת מזונות וכן על ענייני ירושה.

רצוי כי עורך הדין בו אתם בוחרים יהיה בעל מומחיות בלעדית בתחום דיני המשפחה, ובעל בקיאות בדין, בסדרי הדין ובהלכה הפסוקה.

זכרו: ייצוג משפטי קשוב, מקצועי ומנוסה יגדיל את סיכויכם לקבוע את המעמד שלכם כידועים בציבור שאז תזכו לזכויותיכם במזונות, ברכוש ובירושה או לשלול מן הצד השני את המעמד שלו כידוע בציבור.

פנו אליי לקבלת לייעוץ משפטי אישי

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל
עו"ד לוסי מאיר

עו"ד לוסי מאיר

בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת "הקריה האקדמית אונו" ובעלת תואר ראשון במשפטים (LLB) בהצטיינות. הוסמכה לעסוק בתחום עריכת דין בשנת 2004. משרד עו"ד לוסי מאיר, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מאופיין ביכולת מקצועית גבוהה לתכנון אסטרטגיה וליישום תכנית רב-שלבית שמבטיחה את טובת הלקוח ואת השגת מטרותיו. תשומת לב רבה ניתנת לאופיו, לרצונותיו ולציפיותיו של הלקוח מן ההליך המשפטי. כל תיק זוכה לטיפול מקצועי בהתאם לנסיבות המקרה המיוחדות. המשרד מעודכן במתרחש בעולם המשפט בכלל ובתחום דיני משפחה וירושה בפרט. חיבור למקורות מידע משפטיים מבטיח עדכונים שוטפים בתחום המשפט ובתקדימים משפטיים. כתבי הדין היוצאים מן המשרד נתמכים בפסיקה חדשנית בתחום דיני המשפחה.

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן