חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כיצד מתנהל טקס הגט

[fusion_builder_container background_color="" background_image="" background_parallax="none" enable_mobile="no" parallax_speed="0.3" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" video_url="" video_aspect_ratio="16:9" video_webm="" video_mp4="" video_ogv="" video_preview_image="" overlay_color="" video_mute="yes" video_loop="yes" fade="no" border_size="0px" border_color="" border_style="solid" padding_top="0px" padding_bottom="20" padding_left="" padding_right="" hundred_percent="no" equal_height_columns="no" hide_on_mobile="no" menu_anchor="" class="" id=""][fusion_builder_row][fusion_builder_column type="1_1" layout="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding_top="" padding_right="" padding_bottom="" padding_left="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none" last="no" hover_type="none" link="" border_position="all"][fusion_text columns="" column_min_width="" column_spacing="" rule_style="default" rule_size="" rule_color="" class="" id=""]

הכל בנושא גט

רבים סבורים שטקס גט הינו טקס משפיל, ולכן חוששים מפניו. רבים אחרים חשים רתיעה רק מהמחשבה על טקס גט. עורכת הדין לוסי מאיר עושה סדר ורושמת את הדברים כהלכתם – אחת ולתמיד.

במהלך עבודתי כעו"ד בתחום גירושין ודיני עבודה/משפחה, אני נתקלת בלקוחות רבים שסבורים כי טקס גט כולל אקט משפיל, בו צועק הגבר לעבר האישה "מגורשת מגורשת מגורשת". הדבר אינו נכון.

רבים שואלים אותי: האם נכון שזורקים נעליים בטקס גט? האם נכון שיורקים לעברה של האישה? תשובתי היא: פשוט לא נכון. אך עקב השאלות בהן אני נתקלת, בהחלט איני מתפלאת שזוגות רבים חוששים מהליך טקס גט.

למעשה הליכי הגירושין עצמם, בין אם הם קצרים ובוודאי אלו שנמשכים זמן רב, הם מה שכואב באמת. גירושין עשויים לגרום לתחושות חשש ו/או כאב, וכאשר מגיעים למעמד הטקס – טקס הגט נחווה כמוזר ואפילו כמשעשע.

אני משתדלת להפיג ללקוחותיי את כל החששות באמצעות הסבר קצר על מה שמתרחש בטקס גט. חשוב לי שיבינו כי טקס הגט עצמו ממש לא נורא ואינו חד צדדי כנגד האישה, כפי שנהוג לחשוב.

אז מה בעצם קורה בטקס הגט?

ראשית כל, עליכם לדעת כי אם הוזמנתם לטקס הגט בבית הדין הרבני – הגיעו עם הרבה סבלנות. הטקס אורך מספר שעות לפחות.

1. בירור שמות: בתחילת הטקס ישנו הליך הנקרא בירור שמות. במעמד זה יהיו נוכחים המתגרשים ועדים מטעם שני הצדדים. בירור השמות מתקבל אצל מרבית המתגרשים כלא מובן ולרוב כמוגזם. זאת כיון שהמתגרשים והעדים נשאלים לגבי שמותיהם של המתגרשים, אם יש להם כינויים שונים, וכיו"ב.

מטרת ההליך היא לבדוק את שמות המתגרשים בצורה קפדנית, טרם רישום שמותיהם על קלף הגט, על מנת שלא להתבלבל בשמות המתגרשים ולכתוב שמות שגויים, שכן טעות בשמות פוסלת את הגט. הקפדנות הגבוהה אף מונעת מצב של בלבול בין בני הזוג לבין בני זוג אחרים שעודם נשואים זה לזו.

2. ביטול המודעוֹת: מודעה היא הצהרה או התחייבות או נדר שנדר הבעל בעבר וכוונותיהם לעתיד למשל: "אני רוצה שהגט יחול רק אם אשתי תוותר על הרכוש" או "אני נותן את הגט תחת לחץ". ביטול מודעות מהווה למעשה ביטול של התחייבויות קודמות, ובלעדי הביטול לא יינתן תוקף מלא לגט שיינתן אחריו. השלב הזה חל על הבעל בלבד, והוא מתבקש לחזור על דברי הדיין ולומר כך:

שִׁמְעוּ אֵלִי!

אַתֶּם עֵדִים שֶׁאֲנִי מְבַטֵּל לִפְנֵיכֶם כָּל מוֹדָעָה וּמוֹדָעָה שֶׁיָּצְאָה מִמֶּנִּי

וְכָל דְּבָרִים שֶׁאָמַרְתִּי שֶׁאִם יִתְקַיְּמוּ יִגְרְמוּ לְבִטּוּל הַגֵּט

וְכֵן פּוֹסֵל אֲנִי כָּל עֵדִים שֶׁיּוֹדְעִים שֶׁאָמַרְתִּי כָּל דָּבָר הַפּוֹסֵל אֶת הַגֵט וכולי.

בית הדין נענה לבקשתו הטקסית של האיש ומתיר לו את כל ההתחייבויות והתנאים שהוא זוכר שעשה, וכן את אלה שאולי עשה ושכח.

3. כתיבת הגט: השלב הארוך ביותר בטקס גט. בשלב זה נוכחים הסופר (כותב הגט), עדים לכתיבת הגט (לא אותם עדים שהיו בבירור השמות, אלא עובדי בית הדין) והבעל. נוכחותה של אישה אינה נדרשת והיא ממתינה במסדרון בית הדין.

הבעל מגביה את הנייר וכלי הכתיבה כ-30 סנטימטרים מעל גובה השולחן בידיו, בפעולה משפטית סמלית של קניין. כעת הכלים שייכים לאיש והוא יתבקש על ידי הדיינים למנות את הסופר לכתוב בהם גט לשמו ולשמה של אשתו ולשם הגירושין, ולעדים יתבקש להורות לחתום על הגט שייכתב עוד מעט לשם גירושין לאשתו.

כעת מתכונן הסופר לכתיבת הגט. הוא מחזיק בידו את הקולמוס, מאשר בפני העדים כי הוא כותב את הגט על שם המגרש והמתגרשת, ומתחיל בעבודת הכתיבה הזהירה.

4. סידור גט: השלב האחרון הינו טקס הגט (סידור גט). מסירת הגט מתבצעת בנוכחות בני הזוג ומלוויהם, הדיינים חברי בית הדין והעדים שחתמו על הגט.

אקט זה של מסירת הגט מיד האיש ליד האישה הוא אשר מסיים באופן טקסי את חיי הנישואין של בני הזוג.

במידה והאישה עונדת טבעות, יבקש ממנה אחד מן הדיינים להסירן, על-מנת שלא תהא הפרדה וחציצה בין ידיה לבין הגט בשעה שתקבל אותו מן האיש. האישה מתבקשת על ידי הדיין לפתוח את שתי ידיה כשכפותיהן כלפי מעלה ולהצמידן זו לזו, כך שנוצרת מעין צורת קערה בידיה.

הסופר מקפל את קלף הגט מספר פעמים בצורה מיוחדת והדיין לוקח את הגט המקופל מיד הסופר ומוסרו לבעל. לפני מסירת הגט מסביר הדיין לאיש את נוסח הדברים שעליו לומר בשפה שהוא מבין, ואומר לה כפי שהורו לו:

"הָרֵי זֶה גִּיטֵךְ וְהִתְקַבֵּל גִּיטֵךְ זֶה וְהָרֵי אַתְּ מְגֹרֶשֶׁת בּוֹ מִמֶּנִּי מֵעַכְשָׁו וְהָרֵי אַתְּ מֻתֶּרֶת לְכָל אָדָם".

האישה מקבלת את הגט המקופל לידיה, ולאחר מכן מרימה את ידיה האוחזות בגט כ- 30 סנטימטר כאקט המסמל קניין. לאחר ההגבהה שמה האישה את הגט תחת בית שחיה השמאלי, סמוך לליבה, והולכת עמו שניים-שלושה צעדים לפנים, מסתובבת וחוזרת על צעדיה.

טמינת הגט תחת ידה והליכתה עמו מכריזה קבל עם על גירושיה ומסמלת את בעלותה המלאה של האישה על הגט ואת סיום הנישואין.

וזהו!

לסיכום: אני סבורה שידע מוקדם מפיג חששות. מתגרשים שמודעים מראש לכל מה שמתרחש בטקס הגט, מבינים שהוא נאמן כולו לדין ולהלכה היהודית ומתבסס על פסוקי התורה. אחר שחוו את הטקס, מרבית המתגרשים מבינים שלא הייתה הצדקה של ממש לחשש מהשפלה או מכל דבר אחר.

לחצו כאן לפנייה וקבלת ייעוץ משפטי אישי ומהיר

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל
עו"ד לוסי מאיר

עו"ד לוסי מאיר

בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת "הקריה האקדמית אונו" ובעלת תואר ראשון במשפטים (LLB) בהצטיינות. הוסמכה לעסוק בתחום עריכת דין בשנת 2004. משרד עו"ד לוסי מאיר, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מאופיין ביכולת מקצועית גבוהה לתכנון אסטרטגיה וליישום תכנית רב-שלבית שמבטיחה את טובת הלקוח ואת השגת מטרותיו. תשומת לב רבה ניתנת לאופיו, לרצונותיו ולציפיותיו של הלקוח מן ההליך המשפטי. כל תיק זוכה לטיפול מקצועי בהתאם לנסיבות המקרה המיוחדות. המשרד מעודכן במתרחש בעולם המשפט בכלל ובתחום דיני משפחה וירושה בפרט. חיבור למקורות מידע משפטיים מבטיח עדכונים שוטפים בתחום המשפט ובתקדימים משפטיים. כתבי הדין היוצאים מן המשרד נתמכים בפסיקה חדשנית בתחום דיני המשפחה.

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן