חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טעויות נפוצות בתחילת הליך הגירושין

אחוז המתגרשים עולה משנה לשנה. בישראל, אחד מכל שלושה זוגות מתגרש. כמי שעוסקת בתחום יום יום, אני עדה לכך שהצדדים עצמם אם זו האישה ואם זה הגבר, גורמים לעצמם נזקים, לעיתים נזקים בלתי הפיכים בהליך הגירושין.

יותר מכך, אני עדה לכך שהנזקים נגרמים בעיקר בסמוך מאוד לאחר שהחליטו הצדדים על פרידה. הנזקים נגרמים עקב טעויות של הגבר או האישה כתוצאה מחוסר ידע, כתוצאה ממיתוסים רבים הקשורים בהליך הגירושין ורצוי לבדוק אותם מול עו"ד הבקיא בתחום דיני המשפחה שוודאי במהרה יפריך את מירב המיתוסים הקיימים וכן נזקים הנגרמים כתוצאה מעצות מוטעות שניתנות לגבר או לאישה – שכן מי מאיתנו לא מכיר חבר, מכר, בן משפחה שהתגרש, ואותו אחד שמכיר מייעץ עצות העשויות להיות מטעות (!!) – בשביל זה יש אנשי מקצוע.

ייעוץ משפטי בתחילת ההליך או עם קבלת תביעות נגדך יכול למזער נזקים ולחסוך בהמשך כסף רב.

8 טעויות נפוצות בתחילת הליך גירושין וכיצד ניתן ורצוי להימנע מהן:

1. אין לנקוט באלימות מכל סוג שהוא – חשוב ביותר לשמור על איפוק למרות שהליך הגירושין הינו הליך קשה מבחינה רגשית, למרות שבמקרים מסוימים בתחילת התהליך בני הזוג עדיין מתגוררים יחדיו ועל כן "קל" יותר שייווצרו פרובוקציות דבר המקשה על שמירת האיפוק, אלא שייטב להימנע מאלימות!.

אלימות עלולה להוביל להרחקתו של בן הזוג האלים מבית המגורים ואף לגרום להעמדתו לדין פלילי.

בדרך כלל ואני אומרת בדרך כלל האלימות תטען כנגד הגבר, במקרים כאלו רצוי להבהיר כי בעידן של היום, כשקיימת אלימות הנשמעת ונראית בחדשות, המשטרה וגם בתי המשפט ינקטו משנה זהירות וקודם כל ירחיקו את הבעל מהבית – טעות של הבעל/גבר אם כן תהא לנהוג שלא באיפוק.

לרוב, השימוש הזה בצו הרחקה ייעשה בתחילת ההליך הרבה פעמים מצד האישה ובעצת עו"ד על מנת להשיג יתרונות בהליך השיפוטי. במקרה כזה על הבעל להיות זהיר יתר על המידה. ככל שיורחק מן הבית, והאישה תגיש בינתיים לביה"ד הרבני בקשה לקביעת מדור ספציפי, אזי הדבר יקשה עליו בהמשך בהליך פירוק השיתוף ברכוש ובמכירת הבית.

טעות של אישה – תהיה להגיש במהרה, בעצת מאן דהוא, בקשה לצו הרחקה למרות שאין ממש הצדקה להרחקה (ו/או אין ראיות לאלימות). אם יוכח כי לא התקיימה אותה אלימות נטענת, הבקשה הוגשה בחוסר תום לב ומתוך רצון ליצור יתרונות בהליך השיפוטי, הדבר עשוי ללוות את האישה לאורך כל ההליך, כי בביהמ"ש לענייני משפחה השופט שדן בצו הרחקה עשוי במאוד להיות השופט שידון בכל התיק (ע"פ הכלל "שופט אחד למשפחה אחת") וההתרשמות הראשונית שלו מהאישה שהגישה צו הרחקה שלא בצדק ושהיא הפכה להיות בלתי אמינה עליו תלווה אותה אח"כ בפסיקת מזונות לה ולילדים ובכל ההליכים.

לכן מומלץ שלא בכל מקרה לפנות בהגשת צו הרחקה ובכל מקרה גם לגבר וגם לאישה להימנע מאלימות!

2. חשוב שתבדוק תחילה את זכויותיך ואת מצבך המשפטיבין אם קיבלת החלטה להתגרש והינך חפץ לפתוח בהליכים ו/או להגיע להסכם, בין אם נפתחו כנגד תביעות ועליך להתגונן עלייך להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום דיני המשפחה (ועדיף בתחום דיני המשפחה בלבד) על מנת לדעת את זכויותייך בהליך, חובותייך כלפי בת הזוג, כלפי הילדים, וכן לצורך בניית אסטרטגיית ניהול עניינך.

טעות נפוצה של גברים – הנשענת על המיתוס הידוע והלא נכון כי לגברים טוב להיות בביה"ד הרבני היא שגברים הולכים לבד לביה"ד, לא בלווי של עו"ד או בעצת עו"ד, וממלאים טופס של תביעת גירושין וכורכים בה את ענייני המזונות, המשמורת והרכוש.

אדם שהזדרז להגיש תביעת גירושין כרוכה בביה"ד הרבני רצה להשיג את האישה ולזכות במרוץ הסמכויות כלומר שענייניו ידונו בביה"ד הרבני, אלא שאותו אדם שאינו מיומן ואינו עו"ד בתחום יכול לכתוב תביעת גירושין כרוכה, שלא תעמוד במבחני הכריכה והכנות הקבועים בהלכה הפסוקה, באופן שבסופו של דבר תביעתו תידחה על הסף ואז לא השיג כלום ואם כבר האישה היא זו שתזכה שכן היא בינתיים הגישה תביעות לבית משפט ומשהתביעה של הבעל נדחתה הרי שעניינם של הצדדים ידון בבית המשפט לענייני משפחה.

3. איסוף ראיות – איסוף חומר רקע וגיבוש תשתית ראייתית, הנסמכת על השגת מידע וצילום מסמכים ואסמכתאות, אשר יעידו על מצב נפשי מעורער (במסגרת תביעת משמורת למשל) אשר יעידו על יכולת ההכנסה באמת(!) (בתביעת מזונות למשל), ראיות אשר יעידו רכוש וזכויות המצויים בידי הצד השני ו/או על הברחת רכוש וזכויות שהיו בידי צד אחד וכעת פתאום אינם (בתביעה רכושית למשל), ראיות שיעידו על בגידה (בתביעת גירושין, מורד/מורדת, כתובה למשל) ו/או ראיות שיעידו על התעללות נפשית או גופנית (בבקשה לצו הרחקה, צו מניעה למדור שקט ושלו למשל) ראיות כאלו יסייעו לאמת את טיעוניך! ובכך להשיג יתרונות בסוגיות עקרוניות בתיק גירושין. חשוב כבר בתחילה, לאסוף מתוך קלסרים בבית, מגירות וכיו"ב כל מסמך שהוא וכל מדיע אפשרי שכן לעיתים יום למחרת אלו כבר נעלמים כלא היו וקיימת נטייה למסמכים ולחפצים הללו לצוץ פתאום באמצע הדיון בבית המשפט או בבית הדין.

4. טעויות נפוצות בדרך להשגת ראיות – קורה שבני הזוג מתחילים להקליט כל דבר קטן ובגלל ה"לופ" הזה של ההקלטות יכול להיווצר מצב בו מבוצעים גם "האזנות סתר" כאשר האזנות שסתר שהינן בלתי חוקיות לא יוכלו להוות ראייה בבית המשפט ובכך לא עשינו דבר ולא השגנו את הראייה, יתר על כן, הדבר חושף את המקליט לתביעות מתביעות שונות – שאינו זקוק להן שעה שהוא נמצא ממילא בהליכי גירושין סבוכים ומסועפים.

כך גם יכול ויקרה כי הציתות ו/או האזנה תהווה פגיעה בפרטיות של בן הזוג השני – ושוב בן הזוג המפר את הפרטיות חשוף לתביעות נוספות.

5. הברחת רכוש משותף – אנשי עסקים ו/או בעלי ממון רב ברגע שמתחילים ההליכים או כשהאישה מודיעה על פרידה, מנסים להעלים רכוש ולהעביר אותו על שם האחות או על שם האימא או על שם הדוד.

זו טעות – ראשית, כי יש דרך לעלות על כך באמצעות הליכים משפטיים חוקיים העומדים לאחד מבני הזוג, וראוי לא לחשוף את הדרכים כאן…

שנית, תרגילים מעין אלה עשויים לגרום נזק רב בהמשך ככל שהוכחה הברחת רכוש, כך למשל התיקון לחוק יחסי ממון בסעיף 8 לו מאפשר לביהמ"ש את הסמכות לחלק את הרכוש שלא שווה בשווה, אחד הנסיבות שיכול בית המשפט להפעיל סמכות זו שבסעיף 8 הינה ככל שהוכח שבן זוג אחד הבריח מהשני רכוש, אזי למען הצדק ינתן לבן הזוג ממנו הוברח הרכוש, יותר רכוש או יותר אחוזים ברכוש הקיים.

ניתן להימנע מטעות זו על ידי עריכת הסכם ממון, אם בתחילת הנישואין, ואם נצבר רכוש עסקי בהמשך הנישואין, ניתן לערוך הסכם ממון במהלך הנישואין ולקבוע שהעסק שייך לבעליו לאישה או לבעל, תלוי במקרה. כמובן שהדבר עשוי להציל את הצד השני, ככל שהעסק יצבור חובות בעתיד, אזי לא יהיה מחויב בחובות!

6. ייצוג על ידי עורך דין אחד לשני בני הזוג – טעות, ולא מומלץ!

אני אבהיר תחילה כי רצון של בני זוג לסיים את תהליך הפרידה האחד מהשני בדרך של הסכם הינה תמיד הגישה העדיפה והנכונה עבור הלקוחות (מניעת עוגמת נפש, מניעת סחבת של זמן והפחתה משמעותית בהוצאות) ובפרט עבור הילדים! יחד עם זאת, אל תתפתו להצעה של בת הזוג למשל ללכת לעו"ד שהיא מכירה כי כך הדברים יסתיימו מהר ובשקט.

דווקא עורכי דין בתחום דיני המשפחה, רובם לפחות, בעלי מיומנות לנהל מו"מ בלא "לפוצץ" את החבילה, בשל היותם מודעים לאמוציות הגבוהות אותם הם חווים יום יום ובשל יכולתם להוביל לפתרונות יצירתיים שיסייעו לסיים את העניין מהר ובשקט אבל תוך שמירת האינטרסים של כל אחד מהצדדים.

אם בת הזוג הציעה ללכת לעו"ד שהיא מכירה רצוי לקבל את טיוטת ההסכם ולהעבירו לעו"ד נוסף בתחום לקבל חוו"ד, לקבל התרשמות מן ההסכם, לקבל מידע האם מדובר בהסכם ראוי או שמא בהסכם שזכויותייך קופחו בו.

יש לזכור שהסכם בענייני משפחה מחויב להיות מאושר בבית המשפט, ההסכם מקבל תוקף של פסק דין לאחר שבני הזוג הופיעו בבית המשפט, השופט בחן את ההסכם, הבהיר כי הצדדים מודעים ומבינים על מה חתמו ואת משמעותיו של ההסכם, כך שאם תגלה אח"כ שהעו"ד שבת זוגתך מכירה החתים אותך על הסכם מקפח, מנשל מזכויות וכיו"ב, תתקשה מאוד לטעון כי הוטעתה ע"י האישה, קל וחומר לאחר שאישרת באוזני השופט את הסכמתך להסכם, לסעיפי ההסכם, הצהרת שאתה מבין את משמעויותיו של ההסכם וכי חתמת עליו ברצון חופשי.

לכן, חשוב, רצוי ונחוץ, לפני החתימה על הסכם, להתייעץ עם עו"ד נוסף.

7. לנהוג בדלת אמות – על אף הקושי לשמור על סודיות וחשאיות הדבר הינו חובה(!) בתחילת הליך הגירושין. החשאיות חשובה עוד יותר ככל שטרם פנית לקבלת ייעוץ משפטי אצל עו"ד המתמחה בגירושין כך שאין לך כל הנחייה ואתה חשוף לעשיית טעויות שייגמרו לנזקים בעתיד.

החשיבות בשמירת החשאיות נובעת מכמה אלמנטים חשובים שיש לנצור בהליך הגירושין:

א. אין לדעת, מי במכוון או שלא במכוון ימצא לנכון לספר לבן הזוג שלך על הצעדים המשפטיים העתידים שאת עתידה לפתוח, ככל שצעדייך יחשפו יכול בן זוגך לנקוט בצעדים משפטיים העומדים לו ולסכל את הצעדים שאת כבר קבעת ובחרת עם עורך הדין שלך כאסטרטגיה הראשונית בתיק!

יש לזכור גם את מירוץ הסמכויות הקיים בענייני משפחה!

ב. אין לדעת האם בן זוג כבר נטל ייצוג ו/או התייעץ עם עו"ד ו/או שיתף חבר שהתגרש ולכן התחיל להקליט אם באמצעות מכשיר הקלטה שהוא נושא עליו, אם באמצעות מכשיר הקלטה על שיחות הטלפון המתקיימות בבית ו/או בנייד ו/או במחשב בבית ולכן קיימת חשיבות לשמור על חשאיות בצעדייך אם בשיחות הטלפון ואם בשיחות שלך מול בן/בת הזוג.

נכון ששיחות הטלפון שלך עם אדם אחר – ככל שהוקלטו – מהווה האזנת סתר ועל כן לא ישמשו ראייה, אולם בינתיים נחשף בן/בת הזוג למעשייך, צעדייך העתידים.

שיחות של בן הזוג עם בת הזוג, אינם מהווים האזנת סתר וחשוב לשמור על סודיות וחשאיות בשיחות ביניכם שכן ככל שאחד מבני הזוג נושא על גופו מכשיר הקלטה יוכל לעשות שימוש בהקלטה כראייה בבית המשפט להוכיח יכולת כלכלית, להוכיח בגידה וכיו"ב.

8. הטעות החשובה ביותר ממנה יש להימנע – לא לערב את הילדים!!! קשה אבל חשוב! אם צריך תפנו לייעוץ כיצד לנהוג עם הילדים בעת הזו!

עירוב הילדים ממילא אינו משתלם לעתיד, הילדים יזכרו לך תמיד את ההסתה ו/או המניפולציות שניסתה להפעיל עליהם כנגד בן/בת הזוג.

עירוב הילדים ממילא אינו משתלם לעתיד, ככל שנגרם להם נזק מהיותם מעורבים תוציאו הון עתק על פסיכולוגים!

שמרו על הילדים הרחק ממוקד הסכסוך ביניכם, רק כך תפחיתו משמעותית את הנזק שעשוי להיגרם מכל התהליך, היו קשובים אליהם יותר, תשקיעו בהם יותר ודווקא בעת הזו כאשר הבסיס היציב, הבית, המשפחה נשמט מתחת לרגלם וכשהינם מבולבלים.

ראיתי מקרים לכאן ולכאן ואין ספק בכלל כי קבלת הילדים את הליך הפרידה של הורים והתנהגותם בתקופה זו הינה תוצאה ישירה של התנהלות ההורים עם הפרידה, גם במקרים שבהם הם מתכתשים בבית המשפט, אם ההורים יודעים להפריד בין הבית בתוכו לבין המאבקים בבית המשפט, לעשות הפרדה מוחלט, לא לערב את הילדים בתהליך, הילדים יכולים לצאת בלי נזק בכלל!! הצער על הפרידה עובר, נזקים נפשיים (מיותרים) פחות וגם אם יעברו ייקח מעט זמן (ובמקרים חמורים יותר הרבה כסף) וחבל! אל תשתמשו בילדים ככלי ניגוח בצד השני, אל תשתמשו בילדים ככלי הסתה כנגד הצד השני, אהבו אותם, השקיעו בהם והיו קשובים להם!

אלו הן רק מקצת מן הטעויות העשויות לקרות כאשר אדם אינו מלווה בייעוץ משפטי. זכור – כי ייעוץ משפטי בתחילת ההליך או עם קבלת תביעות נגדך יכול למזער נזקים כבדים ולחסוך בהמשך כסף רב.

לחצו כאן לפנייה וקבלת ייעוץ משפטי אישי

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל
עו"ד לוסי מאיר

עו"ד לוסי מאיר

בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת "הקריה האקדמית אונו" ובעלת תואר ראשון במשפטים (LLB) בהצטיינות. הוסמכה לעסוק בתחום עריכת דין בשנת 2004. משרד עו"ד לוסי מאיר, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מאופיין ביכולת מקצועית גבוהה לתכנון אסטרטגיה וליישום תכנית רב-שלבית שמבטיחה את טובת הלקוח ואת השגת מטרותיו. תשומת לב רבה ניתנת לאופיו, לרצונותיו ולציפיותיו של הלקוח מן ההליך המשפטי. כל תיק זוכה לטיפול מקצועי בהתאם לנסיבות המקרה המיוחדות. המשרד מעודכן במתרחש בעולם המשפט בכלל ובתחום דיני משפחה וירושה בפרט. חיבור למקורות מידע משפטיים מבטיח עדכונים שוטפים בתחום המשפט ובתקדימים משפטיים. כתבי הדין היוצאים מן המשרד נתמכים בפסיקה חדשנית בתחום דיני המשפחה.

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן