חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סכסוך ירושה בין אחים

עו"ד לוסי מאיר, מומחית בדיני משפחה, מדברת על מצב של סכסוך ירושה בין אחים.

תקשורת

סכסוך ירושה בין אחים הוא למרבה הצער תופעה קיימת, בה קשר הדם אינו גובר על הנתח הכלכלי שרוצים להשיג. רגשות כמו כעס, קנאה ותחרותיות, לצד חוסר הסכמה לגבי אופן חלוקת הרכוש, יכולים להוביל למתיחות ואף לקרע עמוק בין אחים. סכסוך משפחתי על ירושה עלול בהחלט להגיע לבית המשפט ולגבות מחיר יקר ברמה הרגשית, וגם הכלכלית, אך ניתן גם לפתור אותו בכלים של יצירתיות ובעיקר רגישות גבוהה הנדרשת, באמצעות עורך דין ירושה מנוסה.

גורמים נפוצים לסכסוכי ירושה בין אחים

סכסוכי ירושה בין אחים נוטים לערב רגשות עזים המשויכים לקשרים משפחתיים עמוקים וארוכי שנים אחורה. לכך מצטרפים כמובן ההיבטים הכלכליים, העשויים להשפיע במידה רבה על עתידם של כל המעורבים. להלן מספר גורמים נפוצים להיווצרות סכסוך בין אחים על ירושה:

חלוקת רכוש לא שוויונית: צוואה המורישה נכסים באופן לא שווה בין אחים, או חוסר הסכמה לגבי אופן חלוקת רכוש שאינו מוגדר בצוואה. אכן, תחושת קיפוח וחוסר צדק יכולה להתעורר אצל יורשים שחשים שהם קיבלו פחות ממה שהיו זכאים לו, בהשוואה ליורשים אחרים. מכאן עולות טענות של חלוקה בלתי הוגנת. צוואה המורישה נכסים באופן לא שווה או צוואה המותירה אחים מחוץ לחלוקת הרכוש גם הן מקור ובסיס לסכסוך ירושה או התנגדות לצוואה.

השפעה בלתי הוגנת: טענות מצד האחים שאחד מהם ניצל את מצבם של המנוחים, גרם למנוח/ה להעביר אליו נכסים או לחתום על צוואה תחת לחץ. אכן, לעיתים עולות טענות לגבי כפייה, כלומר שאחד האחים איים על ההורים או הפעיל עליהם לחץ נפשי או השפיע עליהם בצורה בלתי הוגנת לרבות הסית כנגד אחים אחרים או בידד את המנוח/ה והכל כדי לגרום להם לחתום על צוואה או להעביר אליו נכסים. לכך מצטרפות טענות כמו מרמה, כלומר שאחד האחים זייף מסמכים, גנב נכסים, העביר נכסים על שמו במתנה לכאורה או הטעה את ההורים בנוגע לזכויותיהם.

אני זה שטיפלתי בהורים, אני זה שמימנתי את ההורים, את/ה קיבלת יותר ממני בחיים רק הוגן שאקבל יותר בצוואה : מעבר לכך, קיימים מצבים נוספים המלווים סכסוכי ירושה בין אחים, כגון טענות של הצד האחד כי מגיע לו יותר בצוואה מפני שהיה אמון על הטיפול בהורים, או מימן אותם ולכן מגיע לו יותר או החזר כספים, חוסר הסכמה בין האחים לגבי החלוקה בצוואה, חוסר הסכמה בין האחים לגבי פרשנות של סעיפים מסוימים בצוואה, וכן היעדר דיאלוג פתוח ושיתוף פעולה בין האחים בנוגע לחלוקת הירושה גם הם מובילים לסכסוך וקרע בין אחים.

הקושי הרגשי של סכסוך ירושה בין אחים

סכסוך ירושה בין אחים יכול להיות בעל השלכות רגשיות קשות, הן על הפרט והן על המשפחה כולה. תחושות של כעס, אכזבה, קנאה ואף בגידה הן נפוצות בקרב אחים הנמצאים בעיצומו של סכסוך ירושה. לרוב אלו רגשות צבורים שנים בפנים ומתפרצים עם מות אחד או שני ההורים. רגשות אלו יכולים להוביל למתיחות רבה, להקשות על תקשורת בריאה ולפגוע קשות בקשרים המשפחתיים.

ואם תחשבו על זה זהו קרע לדורי דורות קדימה. משום שלא רק האחים מסתכסכים. האחים לא יהיו בקשר עם האחיינים שלהם גם בני הדודים כבר לא יהיו בקשר האחד עם השני. דורי דורות שלא מדברים. וזהו ההפסד הגדול ביותר.

להלן מספר קשיים רגשיים נפוצים שחווים אחים המעורבים בסכסוך ירושה:

  • תחושת אובדן כפולה: מלבד האבל על מות ההורים, האחים מתמודדים גם עם אובדן הקשר הקרוב שהיה ביניהם.
  • כעס ואכזבה: תחושות אלו יכולות להתעורר כתוצאה מחלוקת רכוש לא שוויונית, טענות על השתלטות על ירושה או חוסר הסכמה לגבי פרשנות צוואה.
  • קנאה ותחרותיות: רגשות אלו עלולים להציף את היחסים בין האחים, כפי שהיו בילדותם.
  • תחושת אשמה: אחים שמרגישים שהם "זכו" יותר מאחרים בירושה עשויים לחוות תחושת אשמה, ואילו אחים שמרגישים מקופחים עשויים לחוות תחושת מרמור.
  • פחד וחרדה: סכסוך ירושה עלול להוביל לחשש מפני פגיעה כלכלית, עתיד לא ברור ואף ניתוק קשרים משפחתיים.

הפתרון העדיף לסכסוכי ירושה בין אחים

עורך דין המתמחה בתחום הירושות יכול לסייע לאחים להבין את זכויותיהם, לנהל משא ומתן משפטי ולפתור את הסכסוך המשפחתי. לעיתים אין מנוס מפנייה לרשם הירושות והגשת התנגדות לקיום הצוואה, מה שמעביר את התיק ישירות לבית המשפט לענייני משפחה. ואולם, חשוב לדעת כי ניהול מו"מ משפטי בסכסוכי ירושה, בו כל אחד מהאחים מיוצג על ידי עורך דין ירושה מטעמו, מוביל תמיד לתוצאה טובה יותר מעימות בבית המשפט. מו"מ משפטי בסכסוכים בין אחים הוא דרך החלופית הטובה ביותר ליישוב הסכסוך ובעיקר מבטיח את שימור הקשר המשפחתי בין האחים ובין הדורות הבאים.

להליך זה יש מספר יתרונות משמעותיים נוספים:

  • חסכון בזמן ובכסף: הליך מו"מ קצר וזול משמעותית מהליך משפטי. גם אם כל אחד מהאחים לוקח עו"ד ירושה מטעמו זה זול מהליך משפטי בבית המשפט הכרוך גם בהוצאות של מומחים, אגרות, הוצאות משפט. והסיבה שכל אחד יהיה מיוצג על ידי עו"ד מטעמו כי זה בהכרח מבטיח הישארות במו"מ במקום פיצוץ כמו בגישור שיש אדם אחד לכל האחים. זה לא הגיוני, לא אפשרי.
  • פתרון יצירתי: במו"מ משפטי מחוץ לכותלי בית המשפט ניתן לעשות איזונים, חלוקה, התייחסות כמובן להיבטי מיסוי למיניהם אולם תמיד במו"מ אנחנו עובדים על הרחבת האפשרויות הקיימות מה שפותח פתח עצום ליצירתיות ובתוך שכך מציאת פתרון המותאם לצרכים ולרצונות של כל הצדדים.
  • השליטה בידיים שלנו: מרגע שנכנסים לאולם בית המשפט השליטה נלקחת מהילדים שלכם והגורל שלכם מופקד בידי השופט/ת במו"מ השליטה בידיים שלנו וכשעורך הדין מחזיק בהגה הוא ינווט זאת לטובת הסכם המשרת אתכם. אין זה אומר לרמוס את הצד השני. זה כן אומר שהשליטה והגורל ייקבע על ידכם ועל ידי עו"ד שלכם בשיתוף פעולה עם האחים ועו"ד שמטעמם. האחים ועו"ד הם שקובעים את הפתרון, ולא גורם חיצוני כמו שופט.
  • העצמת תחושת שיתוף פעולה: הליך כזה שם דגש על שיתוף פעולה בין האחים ופיתוח פתרון משותף.

חשוב לומר כי תהליך מו"מ בסכסוך צוואה אינו חייב להיות ממושך. אולם כן יכול להיות ארוך יותר מאחר ככל שכולל יותר נכסים ונכסים שונים. אם מדובר רק בנדל"ן צריך שמאי, אם מדובר גם בעסק צריך גם רו"ח ואקטואר, אם מדובר רק בכספים נזילים וודאי שהתהליך יהיה קצר יותר ולא בהכרח ידרוש איש מקצוע. אולם אסור לשכוח היבטי מיסוי וחלוקת עיזבון באופן שלא תטיל מיסוי כבד בגין אי חלוקה נכונה.

באופן עקרוני, ניהול מו"מ כזה מורכב מפגישה אישית מקדימה עם עורך דין ירושה, בה קובעים עו"ד והלקוח/ה את היעדים, המטרות, הרצונות, הדרך. לאחר מכן נערכים מפגשים משותפים עם יתר היורשים, בהם ייקבעו עקרונות החלוקה, דרך הקשבה הדדית, חילופי דעות וחיפוש פתרון מוסכם. ולבסוף, אחרי הגעה להסכמה נחתם הסכם חלוקת עזבון מחייב מבחינה משפטית.

ניהול מו"מ בירושה ובין אחים בפרט הנו הדרך הטובה ביותר לפתרון סכסוך בקשר משפחתי. אולם הליך כזה עשוי שלא להתאים במקרים של חוסר נכונות מצד אחד היורשים להשתתף, פערי ציפיות גדולים בין הצדדים, חוסר אמון משמעותי בין הצדדים, אלימות או איומים מצד אחד הצדדים.

לקבלת ייעוץ וליווי משפטי בסכסוכי ירושה

נקלעתם לסכסוך עם בני משפחה על צוואה וירושה? בין אחים? בין ידוע/ה בציבור ליורשים? אם כן, לצוות המקצועי של משרדנו יש ניסיון רב בדיני משפחה בכלל, ובכל הקשור לצוואות וירושות בפרט. אנו מבצעים את עבודתנו במסירות רבה וברגישות, ומתוך אסטרטגיה נבונה הרואה את התמונה המלאה של הקשרים המשפחתיים הכל כך חשובים ושל רצונות ומטרות הלקוח/ה, נשים דגש להיבטי מיסוי חשובים מאד. נשמח לעמוד לרשותכם ולסייע במתן ייעוץ, בתהליך מו"מ בין האחים, או בפנייה להליכים משפטיים במידת הצורך. למידע נוסף בנושא ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי, הנכם מוזמנים לפנות אלינו בטלפון 050-9993466 או 03-6529448.

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן