חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הערכת שווי חנות או מסעדה

הערכת שווי של עסקים בעת גירושין

כאשר בני זוג מתגרשים מתחלק ביניהם הרכוש המשותף שווה בשווה, כגון הדירה והחסכונות הכספיים, וכך גם העסק שממנו הגיעה פרנסתם. על מנת לדעת כמה שווה העסק ולחלקו בין בני הזוג, יש לבצע הערכת שווי על פי שיטה או שילוב של שיטות מתאימות. במקרים רבים, יהיה צורך בסיוע של איש מקצוע כמו שמאי, רואה חשבון, אקטואר ועורך דין לגירושין.

חשוב לדעת כי הערכת שווי של חברה או של עסק אינה עניין של מה בכך. לצד ההיבט העסקי-פיננסי- חשבונאי ישנן מורכבויות שצריך לפתור, כמו נכסים בלתי מוחשיים (מוניטין), נכסים עתידיים (השקעות, פוטנציאל רווחים), ועוד. יתרה מכך, בסופו של יום מדובר בהערכה בלבד ולא במדע מדויק לחלוטין.

מעבר לכך, חשוב לדעת כי קיימים הבדלים בין שיטות ההערכה, המשתנות ממקרה למקרה. כך למשל, יש הבדל בין הערכת שווי חנות, סוכנות ביטוח, משרד עורכי דין, חברה גדולה מול עסק קמעונאי, הערכת שווי מסעדה וכן הלאה. על מנת לתת טעימה מהנושא, יובאו להלן שתי דוגמאות להערכות שווי בעסקים שונים.

הערכת שווי של חנות

הערכת שווי חנות בהליכי גירושין צריכה לקחת בחשבון מספר מרכיבים, ובעיקר את שוויו של הנכס עצמו ואת תכולתו. יחד עם זאת, נלקחים בחשבון היבטים נוספים כגון ייחודיותה של החנות, המיקום הספציפי שלה, קהל היעד, המחזור והרווחים, הפסדים והתחייבויות שיש להפחית מהתחשיב, ועוד.

מבחינת שווי הנכס עצמו, כאשר שמאי מבצע הערכת שווי לחנות, עליו לפעול על פי תקני הוועדה לתקינה שמאית, הדבר דומה למעשה להערכת שווי של דירת מגורים, ובה השמאי בודק עסקאות מכירה וקנייה שבוצעו בסביבתה של החנות על נכסים דומים מבחינת תכונותיהם. תכונות החנות כוללות למשל את גודל הנכס, התשריט שלו, גודל החזית, עיצוב הפנים, קרבה לחנייה ולתחבורה ציבורית וכיוצא בזאת.

מבחינת שווי העסק, הערכת השווי לוקחת בחשבון את תחום הפעילות הספציפי, את המיקום ואת הפחת הנצבר. למשל, האם מדובר בנכס שיכול להיות מושכר לשוכרים איכותיים, האם מדובר בתחום פעילות המצוי בסיכון יחסי, האם מדובר באזור אטרקטיבי, וכדומה. השילוב של שיטת ההשוואה ושיטת ההיוון מספק הערכה של שווי הנכס. בנוסף לכך, השמאי צריך להתייחס למס השבח ולהיטל השבחה (אם קיים), המופחתים מהשווי.

מלבד הנכס עצמו, הערכת השווי לוקחת בחשבון גם את התכולה. מובן שיש הבדל בין חנות בגדים, מוצרי חשמל, רהיטים, צעצועים וכן הלאה.

בנוסף, מתייחסים אל מיקומה של החנות כמשקף את הפוטנציאל העסקי (להבדיל מהנכסי), כגון חנות השוכנת ברחוב מרכזי עם תנועה הומה או ברחוב צדדי עם תנועה דלה. בתוך כך מביאים בחשבון גם את התחרות הישירה של החנות, כלומר חנויות דומות בסביבה, ואף מתייחסים אל כוחם היחסי של אותם מתחרים. בשורה התחתונה, שווי החנות ייגזר משוויו של הנכס (לפי הערכת שמאי), שווי התכולה, הרווח הקיים, הפוטנציאל העסקי כולל המוניטין, ומכאן מפחיתים את ההפסדים והחובות הקיימים.

הערכת שווי

הערכת שווי לסוכן ביטוח

בכל סוג של עסק קיימות תכונות ייחודיות, ולכן גם מורכבויות ייחודיות בביצוע הערכת שווי. דוגמא טובה לכך מהווים סוכני הביטוח, בין אם מדובר בסוכן עצמאי או בסוכנות המאגדת מספר סוכנים. כאן המורכבות טמונה בעובדה שההכנסות של סוכן הביטוח מגיעות מהערך של תיק הביטוח של כל לקוח. הערך מגיע כגמול מהחברה המבטחת, המחולק לעמלת היקף שמהווה אחוז מסוים מהפרמיה של הפוליסה, ומעמלת נפרעים שמתקבלת כל עוד הפוליסה תקפה. למשל, אם יש למבוטח פוליסת חיים הרי שעמלת נפרעים תיתן ערך לתיק הביטוח בסוכנות עוד הרבה מאוד שנים.

כאשר מבצעים את הערכת השווי, יש למעשה להוון כל תיק לקוח. כלומר, יש להבין מאילו עמלות ייהנה סוכן אחר, לו היינו מוכרים לו כל תיק ותיק. זהו חישוב מורכב המצריך לרוב אקטואר, שכן יש לחשב גם את הסיכוי שכל לקוח ימשיך לשלם על הפוליסות שלו.

מעבר לכך, שווי התיקים אינו המרכיב היחיד מאחר ומדובר בעסק בעל ידע, מוניטין ופוטנציאל לרווחים עתידיים. על כן, כאשר מבצעים את הערכת השווי לסוכנות הביטוח, לצד הבדיקה המעמיקה של ערך התיקים, יש לבצע שילוב של שיטת מכפיל הרווח ושיטת היוון תזרים מזומנים. במאמרים אחרים באתר זה תוכלו לקרוא על השיטות האלו ביתר הרחבה.

ככל שבוחרים בעורך דין לגירושין שפגש בחייו המקצועיים בהערכות שווי של מקצועות שונים ומגוונים, ככל שבוחרים בעורך דין לגירושין מנוסה שייצג מגוון בעלי עסק או חברות, ממקצועות וענפים שונים, הרי שהלקוח/ה זוכה להגנה מירבית.

עורך הדין יוכל להכיר את הפעולות שצד יכול לעשות כדי להקטין את הערכת השווי שתקבע לו כדי לתת פחות לצד השני ובכך להגן על לקוח/ה המשרד שהוא הצד החלש יותר או שעורך הדין ייצג את בעל העסק ומרגע שקיבל חוות דעת עם שווי לא מציאותי, גבוה מהסביר, ידע עורך הדין לגירושין לבטל או לפסול או לשנות את חוות הדעת ולהעמיד את השווי כפי המציאות הקיימת ולא כפי הערכה שאין לה בסיס ובכך ולהגן על לקוח/ה המשרד, בעל/ת העסק או החברה.

לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג בהליכי גירושין המערבים סכסוכי חלוקת רכוש מורכבים, הנכם מוזמנים לפנות אל המשרד בטלפון 050-9993466.

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל
עו"ד לוסי מאיר

עו"ד לוסי מאיר

בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת "הקריה האקדמית אונו" ובעלת תואר ראשון במשפטים (LLB) בהצטיינות. הוסמכה לעסוק בתחום עריכת דין בשנת 2004. משרד עו"ד לוסי מאיר, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מאופיין ביכולת מקצועית גבוהה לתכנון אסטרטגיה וליישום תכנית רב-שלבית שמבטיחה את טובת הלקוח ואת השגת מטרותיו. תשומת לב רבה ניתנת לאופיו, לרצונותיו ולציפיותיו של הלקוח מן ההליך המשפטי. כל תיק זוכה לטיפול מקצועי בהתאם לנסיבות המקרה המיוחדות. המשרד מעודכן במתרחש בעולם המשפט בכלל ובתחום דיני משפחה וירושה בפרט. חיבור למקורות מידע משפטיים מבטיח עדכונים שוטפים בתחום המשפט ובתקדימים משפטיים. כתבי הדין היוצאים מן המשרד נתמכים בפסיקה חדשנית בתחום דיני המשפחה.

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן