חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסכם הלוואה בין קרובי משפחה, הורים וילדים ועוד

הסכם הלוואה במשפחה – להקדים תרופה למכה

 

במשפחות שוררים קשרי קרבה חמים, המאופיינים בעזרה הדדית ובמתנות הניתנות מעת לעת. לעיתים מדובר במתנות קטנות יחסית, בסכומים של מאות או אלפי שקלים. לעיתים מבקשים הורים או בני משפחה אחרים לעזור לקרוביהם בסכומים נכבדים. במקרים כאלו, בין אם הכוונה היא לתת את הכסף במתנה, ובוודאי אם יש ציפייה להחזר הכסף או לתנאים מסוימים שיתממשו, כדאי לפנות אל עורכת דין שתערוך הסכם הלוואה במשפחה.

למנוע מראש את הצרות

אין ספק שמתן כסף לאדם יקר מונע מכוונות טובות, אך המציאות מוכיחה כי דברים עלולים להשתבש בהמשך הדרך. אחת הדוגמאות הבולטות לכך מתרחשת כאשר הורים מעניקים לילדם סכום משמעותי לצבירת ההון העצמי לרכישת דירה. מדובר בסכומים העומדים על מאות אלפי שקלים, שלא נפלו סתם כך מהשמיים אלא הושגו בעמל רב, שקל לשקל, לאורך שנים רבות. כמובן, ההורים מדמיינים את בנם או בתם רוכשים דירה ויוצרים משפחה ביחד עם בחיר ליבם. ולצד זאת, ידוע כי שיעור הגירושין בישראל אינו נמוך במיוחד.

אל משרדנו פנו לא פעם הורים שגילו, להפתעתם הרבה, שמחצית הכספים שהעניקו לילדם עברו אל בן הזוג עם הפרידה. אכן, על פי חוק יחסי ממון, הלכת השיתוף, ולפי פירוק שיתוף במקרקעין, בית המגורים של בני הזוג חייב להימכר או לאחד הצדדים שרוכש את חלקו של האחר או לצד שלישי בעת גירושין, כאשר מחצית משווי הבית או הדירה עובר אל האחד והמחצית האחרת אל השני. ומה קורה עם אותם מאות אלפי השקלים שניתנו רק לפני שנים בודדות? גם הם מתחלקים בין בני הזוג.

זוהי רק דוגמא אחת, נפוצה וכואבת, שאותה ניתן היה למנוע עם הסכם ממון, עם הסכם מתנה, או עם הסכם הלוואה בין הורים לילדים. לא חסרות דוגמאות מצערות נוספות, כמו כספים משמעותיים שהוענקו לצורך מטרה מסוימת (לימודים, פיתוח עסקי) אך הסתבר שנעשה בהם שימוש לצורך אחר לגמרי. או למשל, כספים שעוברים בין אחים או קרובים, אשר לגביהם ברור כי מדובר בהלוואה, ולא במתנה. אולם ללא הסכם הלוואה בין קרובים הכספים בהחלט עשויים או עלולים להיחשב למתנה, ללא קשר לכוונה המקורית.

אכן, בתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין נוטים, באופן עקרוני, לראות העברת כספים בתוך המשפחה כמתנה. וחשוב לזכור כי על פי חוק המתנה משנת 1968, ברגע שהכסף ניתן ללא כל מסמך המגדיר את הנסיבות וההתחייבויות, הרי שמדובר במתנה שאין צורך להחזירה.

הסכם הלוואה במשפחה

לבנות נכון הסכם הלוואה בתוך המשפחה

הסכם הלוואה הורים וילדים, בין אחים או קרובים אחרים, נועד לפתור מראש את הבעיות הללו. בדומה להסכם ממון, זהו לא מסמך משפטי "ההורס את הרומנטיקה" או את האמון והאהבה המשפחתית, כל זמן שבונים אותו נכון ומלווים על ידי איש מקצוע מהתחום שידע גם בהיבט הרגשי להוביל את המשפחה לחתימה והגנה על האינטרסים של כולם. חשוב להבין כי כל מטרתו של ההסכם היא להקנות שקט תעשייתי הן לצד המעניק את הכסף והן לצד המקבל אותו. שני הצדדים מוגנים. לשני הצדדים יש ודאות. לשני הצדדים ידוע האם יש צורך להחזיר את הכסף בחלקו או במלואו, האם יש מטרה מסוימת שהכסף נועד עבורה, האם יש תנאים שצריכים להתממש, האם יש מגבלת זמן כלשהי על ההלוואה וכן הלאה.

אם נחזור אל הדוגמא של רכישת דירה, באמצעות עורכת דין לדיני משפחה ניתן לערוך הסכם הלוואה אשר יירשם בצורה מקצועית וברורה, תוך התאמה אישית לנסיבות הספציפיות של המקרה. זהו הסכם שבבוא היום, אם חלילה ייפרדו בני הזוג או יתגלעו סכסוכים אחרים, קשה מאוד יהיה לטעון כנגדו בבית המשפט. המעוניינים, וכך מומלץ, במתן התוקף המקסימאלי להסכם, באופן זהה לתוקף של פסק דין, יכולים גם לאשרו לאחר החתימה בבית משפט לענייני משפחה.

 

על מנת לסבר את האוזן, הסכם כזה יפרט בין היתר את הסכום הניתן, כיצד הוא מועבר, האם הכסף אמור לחזור אל הנותנים ומתי, האם קיימים תנאים והתניות, האם יש ריבית על ההלוואה, האם קיימת הצמדה למדד או שמא ויתור על הצמדה, ריבית פיגורים?, החזרים חודשים שוטפים, החזר ראשון נדחה בכמה שנים ועוד ועוד. כאמור, עורכת הדין תתאים את ההסכם לצרכים המיוחדים של שני הצדדים. למשל, אם בן משפחה קונה בכסף שניתן לו דירה להשקעה, אפשר להגדיר בהסכם כי הכסף יוחזר למלווה מתוך דמי השכירות. מאידך, אם הכסף ניתן על ידי ההורים לילדם, אפשר להגדיר בהסכם כי אם בני הזוג יתגרשו לפני שיעברו 4 שנים, יהיה עליהם להשיב את כל הכסף להורים באופן מיידי על ידי מכירת הדירה ועוד דוגמאות רבות.

לצד עריכת ההסכם, תדע עורכת הדין להמליץ על צעדים נוספים שמקנים הגנה וביטחון. למשל, רישום הדירה על ההורים, רישום הערת אזהרה בטאבו על ההורים, החתמה על שטר משכון, התניה של העברת הכספים בחתימה על הסכם ממון, וכדומה.

לפרטים נוספים על הלוואות בתוך המשפחה, ולקבלת ייעוץ וליווי בעריכת הסכמים אלו, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 050-9993466.

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל
עו"ד לוסי מאיר

עו"ד לוסי מאיר

בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת "הקריה האקדמית אונו" ובעלת תואר ראשון במשפטים (LLB) בהצטיינות. הוסמכה לעסוק בתחום עריכת דין בשנת 2004. משרד עו"ד לוסי מאיר, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מאופיין ביכולת מקצועית גבוהה לתכנון אסטרטגיה וליישום תכנית רב-שלבית שמבטיחה את טובת הלקוח ואת השגת מטרותיו. תשומת לב רבה ניתנת לאופיו, לרצונותיו ולציפיותיו של הלקוח מן ההליך המשפטי. כל תיק זוכה לטיפול מקצועי בהתאם לנסיבות המקרה המיוחדות. המשרד מעודכן במתרחש בעולם המשפט בכלל ובתחום דיני משפחה וירושה בפרט. חיבור למקורות מידע משפטיים מבטיח עדכונים שוטפים בתחום המשפט ובתקדימים משפטיים. כתבי הדין היוצאים מן המשרד נתמכים בפסיקה חדשנית בתחום דיני המשפחה.

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן