חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסכם הלוואה בין בני משפחה

הסכם הלוואה בין בני משפחה

אין זה נדיר שבתוך משפחות עוברים כספים, לעיתים כמתנות ללא ציפייה להחזר ולעיתים עם התניות מסוימות. עם כל הכוונות הטובות, החיבה והאהבה, מצבים כאלו עלולים להסתבך. כאן נכנס לתמונה הסכם הלוואה בין בני משפחה, העושה סדר בדברים ומונע אכזבות, הפתעות לא נעימות וקשיים בעתיד. בשורות הבאות יוסבר מדוע נדרש חוזה כזה ומדוע חשוב לערוך אותו באמצעות עורכת דין המתמחה בענייני משפחה.

 

מדוע כותבים הסכם הלוואה בין בני משפחה עם עורך דין

מובן שלא כל סכום העובר בין בני משפחה מצריך הסכם. הכוונה היא בדרך כלל לסכומים משמעותיים המוענקים על ידי הורים לילדיהם, ויתור כספיים בין אחים וכדומה. הסכומים יכולים להינתן למשל לבן משפחה שהסתבך בחוב, לילד שזקוק להון העצמי לרכישת דירה, לצורך מימון חתונה, לעזרה בלימודים, לשיפוץ הבית וכיוצא בזאת. במקרים כאלו, ובוודאי אם קיימת ציפייה להחזר הכספים, חשוב לערוך הסכם הלוואה.

הסכם הלוואה בין בני משפחה כדאי מאוד לערוך באמצעות עורכת דין המתמחה בדיני משפחה. לכאורה, עורכי דין מתחומים אחרים יודעים לערוך הסכמים כאלו, בדגש על עורכי דין מסחריים, לכאורה אתם יכולים לכתוב מסמך באופן עצמאי אולם בזמן אמת ההסכם ייבחן על פי חוק דיני המשפחה והפסיקה ומי שאינו בקיא בדיוקים הנדרשים, ההסכם בזמן אמת יכול שלא לסייע לו. חבל לחסוך כאן כי לרוב מדובר בסכומים לא מבוטלים. לצד ההיבט המשפטי, קיים תמיד ההיבט הרגשי של תחום דיני משפחה ובפרט כשמודבר בהלוואה בין בני משפחה. כספים המוענקים בתוך המשפחה כרוכים ברגישויות גדולות שמצריכות מענה מדויק שיוביל את בני המשפחה לחתום באהבה ובנתינה ולא חלילה לפיצוץ. אסור לשכוח, שגם היתרון בעריכת ההסכם על ידי עורכת דין מנוסה בדיני משפחה, הינו העובדה כי רק עורכת דין משפחה יכולה מניסיונה מטיפול בתיקים אחרים, לצפות מצבים עתידיים שצריך לדעת גם לצפות אותם ובעיקר – לתת להם פתרון ומענה בהסכם, כדי שבזמן אמת ההסכם יועיל למלווה וללווה וימנע סכסוכי משפחה מרים. עורכת דין מנוסה בדיני משפחה, שכבר כתבה לא מעט הסכמים כאלו, וגם מכירה היטב מצבים שבהם הסתבכו הענקות כספים בלא הסכם, תדע לערוך חוזה מובן וברור הצופה את הקשיים מראש ונותן להם פתרונות הולמים.

כתיבת הסכם כלכלי בתוך המשפחה אם כן כולל היבט משפטי, היבט רגשי, דורש מיומנות ממנה ניתן לצפות את העתיד וניסיון ויצירתיות לפתור את בעיות העתיד. הסכם כלכלי בתוך המשפחה עשויה להעלות מורכבויות, שכן הכוונות הטובות והקשרים החמים מתערבבים עם כללים וגבולות מהמישור הטכני והמשפטי. עורכת דין היודעת לגשת אל החוזה ברוח הנכונה, לטפל בנושא ברגישות ובאופן המסיר אי נעימויות – תשיג לך ולכם את המטרה. מה שחשוב לא פחות בכלל הוא כי עורכת הדין תדע להסביר לצד המקבל כי מדובר בסופו של יום גם באינטרס שלו, ולא רק של המלווה.

לצד ההסברים הרגישים, אשת המקצוע תשלב בהסכם את החשיבה ההגיונית והפרקטית, שהינה כה חשובה בעת מתן כספים מסיבות שהן מעיקרן רגשיות. זהו לא 'עוד' הסכם הלוואה שמורידים מהרשת אלא חוזה המותאם בצורה מדויקת ואישית לכל לקוח.

כך לדוגמא, עורכת הדין תדע להוסיף את ההתניות הנדרשות לגופו של מקרה, כגון הערת אזהרה ברשם המשכונות או בטאבו, או הערת הימנעות מעשיית עסקה. ניתן גם לשלב התניות להחזרת הכספים, כגון ראיית הכספים כמתנה בחלוף 10 שנים, החזר של מחצית מהכסף אם המקבל מתגרש כעבור 7 שנים, והחזר של מלוא הסכום אם המקבל מתגרש כעבור 3 שנים, מה שנקרא הסכם הדרגתי התואם את מציאות החיים המשתנה.

מלבד זאת, עורכת הדין תדע לבנות הסכם הלוואה מקצועי ורציני, המשלב כלים שמבטיחים את טובתם של שני הצדדים (מקבל הכסף והנותן), בדגש על מצבי פרידה, גירושין מה סיבת הפרידה והגירושין – גם לזה יש לתת את הדעת ומחלוקות משפחתיות שונות. הלכה למעשה, חוזה כזה מאפשר לשני הצדדים להתנהל מכאן והלאה בתחושת ביטחון וודאות, וכך הקשרים ביניהם ממשיכים להתנהל על מי מנוחות מבחינה זו, אף אחד לא מרגיש מנוצל או מנצל, הלכה למעשה חוזה כזה מבטיח(!) שהיה ויהיה פרידה או גירושין, לא יהיה זה במאבקים ארוכים בבית המשפט האם זו הלוואה או מתנה וככה מערבים לא רק את הצדדים המתגרשים אלא גם את הורי הצדדים, האחים, הגיסות והנה מאבק גירושין ארוך ומכוער – שניתן לייתר בהסכם קצר אך כפי שאתם מתחילים להבין – מהותי.

הסכם הלוואה בין בני משפחה

אז מדוע בכלל צריך הסכם הלוואה בתוך המשפחה?

כבר מן האמור לעיל ניתן לחוש במצבים המורכבים, שאליהם עלולות להוביל הכוונות הטובות. בראש ובראשונה, מה שצריך לזכור הוא שעל פי החוק הענקת כספים ללא הסכם נחשבת בתור מתנה. לאחר מכן (לרוב) לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור ולבוא בדיעבד בדרישות והתניות לגבי אופן השימוש בכספים, האנשים שיוכלו להשתמש בהם, לדרוש את החזרתם וכדומה.

בני משפחה טובים שאינם מכירים את החוק עלולים להגיע לסיטואציות כואבות, ובעיקר הדבר נפוץ כאשר ילדים מתגרשים ו/או במקרה פטירה ויתור בין אחים למשל. בגירושין – קחו למשל מצב בו הורים העניקו מאות אלפי שקלים לבנם כהון עצמי לרכישת דירה. הזוג התגרש כעבור חמש שנים וכעת מבוצע פירוק שיתוף במקרקעין, כך שמחצית מהדירה שייכת לבת הזוג. והנה, כספים שנחסכו לאורך שנים בעמל וביזע על ידי ההורים עלולים להימצא בתוך זמן קצר בידיים של בת הזוג המתגרשת מבנכם בסכומים כסף גדולים, שלו הייתם יודעים שתוך חמש שנים יהיו גירושין הייתם דואגים להחזר הכספי ו/או חלקו ו/או העברתו לנכדים ועוד שלל אפשרויות העיקר שהכסף עמלתם עליו שנים יוותר ליקירים שלכם.

אל תחסכו כאן!

תתייעצו!

אם קראתם עד כה, אנשים שחושבים קדימה, מתייעצים עם עורכת דין ומבינים את החוק, יכולים לתת מתנה שתהפוך למתנה בתנאים מסוימים, אנחנו לא נמנע מכם לתת מתנות חלילה, אנחנו נדאג שהמתנה או הוויתורים (בין אחים למשל) יהיו למטרות טובה, ליקירים שלכם, באמצעות הסכם הלוואה עם ביטחונות, מגבלות, תנאים, סנקציות מתי ההלוואה תוחזר מתי ההלוואה הופכת למתנה ועוד, נערו הסכם התואם את הסיטואציה של כל אחד ואחת מכם באופן מדויק והולם.

 

לפרטים נוספים על הלוואות ומתנות בתוך המשפחה, ולקבלת ייעוץ וליווי בעריכת הסכמים אלו, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 050-9993466.

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל
עו"ד לוסי מאיר

עו"ד לוסי מאיר

בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת "הקריה האקדמית אונו" ובעלת תואר ראשון במשפטים (LLB) בהצטיינות. הוסמכה לעסוק בתחום עריכת דין בשנת 2004. משרד עו"ד לוסי מאיר, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מאופיין ביכולת מקצועית גבוהה לתכנון אסטרטגיה וליישום תכנית רב-שלבית שמבטיחה את טובת הלקוח ואת השגת מטרותיו. תשומת לב רבה ניתנת לאופיו, לרצונותיו ולציפיותיו של הלקוח מן ההליך המשפטי. כל תיק זוכה לטיפול מקצועי בהתאם לנסיבות המקרה המיוחדות. המשרד מעודכן במתרחש בעולם המשפט בכלל ובתחום דיני משפחה וירושה בפרט. חיבור למקורות מידע משפטיים מבטיח עדכונים שוטפים בתחום המשפט ובתקדימים משפטיים. כתבי הדין היוצאים מן המשרד נתמכים בפסיקה חדשנית בתחום דיני המשפחה.

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן