חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סעדים זמניים – הדברים שחשוב לדעת

סעדים זמניים – חייבים להיות תואמים את מטרות הליך הגירושין, חשוב גם לדעת ממה להימנע על מנת לא להרחיק עצמנו משולחן המשא ומתן

ההליך המשפטי בגירושין, מהווה אתגר, בין היתר בשל הערכאות הייחודיות העוסקות בדבר, בית הדין הרבני ובית משפט לענייני משפחה, הערכאות הללו מצריכות בקיאות והיכרות מוקדמת עם ההליכים הנלווים, במסגרתם על עורכי הדין יהיה להסדיר נושאי מעטפת, המשפיעים על חייהם של בני הזוג ומושפעים מהגירושין.

היות והרבה פעמים מדובר בהליך ארוך שתלוי בגורמים רבים, ובשל הנושאים החשובים המושפעים ממנו, חשוב לבקש סעדים זמניים במהלך ההליך, וזאת על מנת לאפשר שיגרת חיים מסוימת, ככל הניתן וכן לשמור על זכויות הלקוח עד שההליך יסתיים.

במאמר זה נסביר מהו סעד זמני ונפרט מספר סעדים שאותם ניתן לקבל בעת הליך גירושין, כדוגמא: סעד הנוגע לרכוש, סעד הנוגע למזונות ומדור וכן סעד המאפשר את קיום הגט. נבקש להעיר כי מאמר זה מובא לנוחיותכם/ן, קוראים/ות יקרים/ות, ואין לראותו כתחליף לייעוץ עם עורך דין לענייני משפחה.

אם הינכם חוששים להברחת נכסים משותפים

אם הינכם חוששים לניסיונות ותרגילים כדי להפחית בתשלום המזונות או להגדיל את תשלום המזונות

אם הינכם חוששים מהסתת הילדים

או חוששים מסרבנות גט

קראו את המאמר אך אין בו די, מהרו להתייעץ עם עורך דין לגירושין וקבעו פגישת ייעוץ.

מהו סעד זמני?

במרבית המקרים, סעד זמני הוא צו אשר ניתן במהלך הליך משפטי, ברוב רובם של המקרים – בתחילת הליך הגירושין – במטרה לשמור על שגרת המצב הקיים, בעת הליך משפטי, וזאת על מנת להבטיח אי הפרעה להליך המשפטי.

כאשר מדובר בדיני משפחה (במסגרת ההליך האזרחי), סעד זמני יינתן על ידי אחת הערכאות העוסקות בדיני משפחה והן: בית המשפט לענייני משפחה – שיש לו סמכות ייחודית ומקצועית לעסוק בכל הנוגע לדיני אישות, ובית הדין הרבני – שיש לו סמכות ייחודית לעסוק בכל הנוגע לנישואין וגירושין. מלבד סמכות זו, ניתנת לבית הדין סמכות נוספת לעסוק בכל נושא אשר כרוך מטבעו להליך המרכזי, לדוגמא: בעת גירושין – לעסוק בחלוקת רכוש, מזונות אישה, משמורת ועוד.

את הסעדים יש לבקש לרוב במקביל להגשת ההליך המרכזי של עצם הגירושין, וזאת על מנת לזכות בהגנה בעת ניהול התיק ו/או בשמירת מצב קיים.

סעדים הניתנים בעת הליך גירושין:

בהליך גירושין כאמור, ישנם הליכי נגזרת, וזאת לאור חיי השיתוף של בני הזוג, לפני הפרידה. הנושאים המרכזיים אשר כרוכים בהליך הגירושין לרוב עוסקים ברכושם המשותף של בני הזוג, מזונות וכן מתן הגט עצמו, להלן, מספר סעדים שניתן לקבל בהליכי הגירושין:

סעד הנוגע לרכוש המשותף

בעת גירושין, בני זוג אמורים להתחלק ברכושם בהתאם להלכת איזון משאבים, שבמסגרת החקיקה הנוגעת להסדרת הרכוש המשותף. במידה וקיימים תחומים אפורים בין השניים ואין הסכמה בנוגע לרכוש מסוים, ניתן לבקש סעד זמני, עד לבירור והחלטה בהליך הרכוש. הסעדים האפשריים במקרה זה הם:

סעד של צו מניעה זמני – למנוע הברחת נכסים מתוך הרכוש המשותף;

סעד עיקול זמני – כדי לסמן נכס מסוים ולמנוע את הברחתו;

צו מרווה – נוגע לנכסים בחו"ל;

צו "אנטון פילר" – הנוגע למסמכים אשר יכולים לשפוך אור על רכוש מסוים. הצו מקנה זכות לקבלם.

לקריאה נרחבת אותו הסעדים הזמניים הללו – לחצו כאן.

סעד הנוגע למזונות אישה

על פי ההלכה, גבר מחויב לזון ולכלכל את אשתו, ולכן, עד למתן גט סופי, על הגבר, גם אם השניים מצויים בהליך גירושין, לכלכל את אשתו ולדאוג לכל מחסור. על מנת להבטיח זאת בהליך הגירושין הארוך, ניתנים במקרים מסוימים מזונות אישה. קביעת מזונות אישה, הינו הליך בפני עצמו אשר לוקח זמן עד למתן החלטה בעניינו, ולכן יהיה ניתן לבקש סעד למזונות זמניים– אשר יחושבו על ידי אומדן ולתקופה קצובה עד למתן החלטה סופית הנוגעת למזונות.

סעד נוסף הוא סעד למדור ספציפי – אשר קובע כי האישה היא זו שתגור בדירת המגורים המשותפת עד להחלטה הנוגעת לרכוש. סעד זה לא מאפשר לבעל לבצע כל פעולה על הנכס, לרבות מכירתו וחלוקתו.

סעד הנוגע למתן גט

במדינת ישראל ועל פי ההלכה היהודית גט חייב להינתן מרצון. כלומר שני בני הזוג גם הגבר וגם האישה צריכים להסכים על גט ועל רצונם לתת או לקבל את הגט. רק כך בית הדין הרבני יסדיר את הגט בין בני הזוג.

ישנם מקרים שבהם הגבר "משחק על הקלף" שלפיו רק על פי רצונו יותרו הנישואים של בני הזוג ולכן הגט תלוי בו בלבד, ישנם מקרים שבהם האישה "משחק על הקלף" שלפיו רק ברצון ובהסכמה של שני בני הזוג יותרו הנישואים של בני הזוג ובמקרה כזה הגט יהיה תלוי בה.

על מנת לנסות ולמנוע את השארת האישה מסורבת כט ולאחר מכן עגונה, או את הגבר מסורב גט ניתן לפעול בעזרת צווים למניעת פעולות מעין אלו. בין היתר, ניתן להנפיק צו איסור יציאה מן הארץ ובעצם למנוע את בריחתו של הבעל והותרת האישה עגונה (וזהו למעשה ההבדל בין מסורבת גט לבין עגונה) אנו עדים לסנקציות כבדות שמטילים בתי הדין הרבני על סרבנות גט בשנים האחרונות יותר ויותר, גם כלפי נשים – כך למשל אישה שסירבה לתת גט לבעלה במשך זמן רב וממושך הדיינים אסרו על האישה לצאת מהארץ ולהחזיק או לחדש רישיון נהיגה. כמו כן נאסר על האישה לבצע פעולות בנקאיות והיא הפכה "ללקוחה מוגבלת" בבנק ואלו ניתנים גם כלפי גברים לרבות פיצויים כספים ו/או סנקציות בהליכי הגירושין עצמם.

לסיכום:

סעדים זמניים אלו, הם מתן פתרונות רגעיים ומידיים הניתנים בבית המשפט או בבית הדין הרבני, במטרה לפתור בעיה נקודתית עד למתן החלטה סופית בנושא שבגינו מגיעים לפתחו של בית המשפט או בית הדין. על מנת לפעול להגשת בקשה לצו המתאים, בהתאם לנסיבות, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה אשר יכוון את הפונה, שכן הסעדים הזמניים חייבים להיות בהלימה לאסטרטגיה הנרחבת של הליך הגירושין, מה רוצים להשיג בהליך הגירושין. צריך גם לדעת ממה להימנע מלהגיש ככל שהסעד הזמני יכול להרחיק אותנו משולחן המו"מ. כדי לא לעשות טעויות בתחילת הליך גירושין, עשו לעצמכם את הטובה הגדולה ביותר שאתם יכולים לעשות והתייעצו עם איש מקצוע, עם עורך דין לגירושין.

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל
עו"ד לוסי מאיר

עו"ד לוסי מאיר

בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת "הקריה האקדמית אונו" ובעלת תואר ראשון במשפטים (LLB) בהצטיינות. הוסמכה לעסוק בתחום עריכת דין בשנת 2004. משרד עו"ד לוסי מאיר, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מאופיין ביכולת מקצועית גבוהה לתכנון אסטרטגיה וליישום תכנית רב-שלבית שמבטיחה את טובת הלקוח ואת השגת מטרותיו. תשומת לב רבה ניתנת לאופיו, לרצונותיו ולציפיותיו של הלקוח מן ההליך המשפטי. כל תיק זוכה לטיפול מקצועי בהתאם לנסיבות המקרה המיוחדות. המשרד מעודכן במתרחש בעולם המשפט בכלל ובתחום דיני משפחה וירושה בפרט. חיבור למקורות מידע משפטיים מבטיח עדכונים שוטפים בתחום המשפט ובתקדימים משפטיים. כתבי הדין היוצאים מן המשרד נתמכים בפסיקה חדשנית בתחום דיני המשפחה.

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן