חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אפוטרופסות וייפוי כח מתמשך

בעת האחרונה מדובר רבות על ייפוי כח מתמשך, זהו מסמך משפטי, במסגרתו אנו יכולים למנות אדם או מספר אנשים, אשר ינהלו את ענייננו השונים כאשר אנו לא נהיה כשירים לכך. בשל חשיבותו של מסמך זה נקבע כי לשם עריכת ייפוי כח מתמשך יש לפנות לעורך דין בלבד אשר עבר הכשרה ייעודית לכך.

מהו ייפוי כח מתמשך?

זהו מסמך משפטי המאפשר לכל אדם בגיר, קרי מעל גיל 18, להחליט מי ידאג לו ויקבל החלטות עבורו כאשר הוא לא יוכל לעשות כן בשל מגבלה פיזית/מנטלית. האדם הממנה נקרא מייפה כח והאדם הממונה נקרא מיופה כח, כאשר היקף סמכויותיו ייקבע במסגרת המסמך המשפטי. ניתן למנות מיופה כח אחד או מספר מיופי כח שונים לכל עניין. כך למשל, מינוי אדם אחד אשר יטפל בענייניו הכלכליים של מייפה הכח ואדם אחר אשר יהיה אחראי לפן הרפואי ויקבל עבורו החלטות בנוגע לטיפולים רפואיים. במקרה של מינוי מספר מיופי כח שונים, עורך הדין המנסח את ייפוי הכח ידאג להבהיר את אופן שיתוף הפעולה ביניהם ולקבוע מה קורה במקרה של חילוקי דעות בין מיופי הכח השונים. מייפה הכח יכלול בהסכם הוראות והנחיות באשר לאופן קבלת החלטות עבורו וכמובן יקבע באלו תנאים ייכנס ייפוי הכח לתוקפו ומתי יבוטל תוקפו.

ביטול ייפוי כוח מתמשך

כפי שאדם ממנה את מייפה הכח, הרי שיכול הוא גם לבטל את המינוי וזאת בהודעה בכתב למיופה הכח. כמו כן, יש לשלוח הודעה מסודרת גם לאפוטרופוס הכללי. ייפוי כח מתמשך יכול שיבוטל גם על ידי בית המשפט, בהתאם לבקשה שהוגשה לו. באלו מקרים יבטל בית המשפט את ייפוי הכח? למשל כאשר ראה כי מתקיימים אחד התנאים שקבע המייפה, אשר בקרותם, תבוטל תקפותו של המסמך. דוגמא נוספת היא כאשר מיופה הכוח אינו פועל בהתאם להוראות שנקבעו בייפוי הכח וגורם בשל כך לנזק משמעותי למייפה הכח. דוגמא נוספת היא מקרה של ניצול לרעה של הסמכויות שניתנו למייפה הכח תוך עשייה לביתו.

עורך דין לעריכת המסמך

אין צורך להכביר במילים בדבר השלכות רבות המשקל של ייפוי כוח מתמשך, במסגרתו אנו מעניקים את הסמכות לאדם אחר לקבל החלטות עבורנו כאשר לא נוכל עוד לדאוג לעצמנו. מסיבה זו קבע המחוקק כי ייפוי כח מתמשך ייחתם בפני עורך דין אשר עבר הכשרה מיוחדת בסוגיה ייחודית זו. תפקידו של עורך הדין הוא לנסח את ייפוי הכח בהתאם לרצונו של מייפה הכח, לוודא כי הוראותיו ברורות ונהירות, בדגש על פרטי מיופה הכח, הנחיות לקבלת החלטות והתנאים לכניסתו לתוקף של ייפוי הכח. בשל העדר פיקוח של בית המשפט (בשונה מהליך של מינוי אפוטרופוס) ישנה חשיבות רבה לכך כי מייפה הכח יבחר בקפידה את מי שהוא ממנה לקבל החלטות בשמו. בהקשר זה, יוודא עורך הדין עמו כי הוא משוכנע כי בחר באדם המתאים ביותר וכי המייפה מבין את משמעותו של המסמך. בבוא העת, כאשר יהיה צורך להפעיל את ייפוי הכח, ידאג עורך הדין לפרוצדורה הרלוונטית.

מהו ההבדל בין אפוטרופסות לייפוי כח מתמשך?

מטבע הדברים, ישנו בלבול רב בקרב הציבור באשר לשני ההליכים הללו: מינוי אפוטרופוס מחד וייפוי כח מתמשך מאידך. ובכן, נבהיר כעת את ההבדלים בין השניים:

1. זהות הממונה: מינוי אפוטרופוס נעשה בדרך כלל לאחר שאותו אדם הזקוק לו, כבר איננו צלול בדעתו והבקשה למינוי מוגשת על ידי בן משפחה. באופן הזה, ייתכן מאוד ולא תהיה לאותו אדם כל השפעה, או השפעה מינורית על זהות האפוטרופוס. זאת בשונה מעריכת ייפוי כח מתמשך, שהנה יוזמה של המייפה עצמו והוא זה שקובע בעודו צלול מי יטפל בענייניו לכשלא יוכל לעשות זאת.

2. כשירות משפטית: במקרה של מינוי אפוטרופוס נשללת לחלוטין כשירותו המשפטית של החסוי בנושא מסוים, כאשר ייפוי כח מתמשך נותן מענה גם למצבי ביניים ומאפשר למנות מיופה כח בסוגיה ספציפית מאוד. באופן הזה, יוכל מייפה הכח לשמור על עצמאותו ולהמשיך ולקבל החלטות בכל עניין אחר.

3. פרוצדורה: מינוי אפוטרופוס מתבצע על ידי פנייה לבית המשפט בבקשת מינוי, בעוד שעריכת ייפוי כח מתמשך נעשית באמצעות עורך דין בלבד והיא אינה דורשת את מעורבותה של ערכאה משפטית.

אהבתם? שתפו...

פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
ווטסאפ
אימייל
עו"ד לוסי מאיר

עו"ד לוסי מאיר

בוגרת הפקולטה למשפטים במכללת "הקריה האקדמית אונו" ובעלת תואר ראשון במשפטים (LLB) בהצטיינות. הוסמכה לעסוק בתחום עריכת דין בשנת 2004. משרד עו"ד לוסי מאיר, המתמחה בדיני משפחה וירושה, מאופיין ביכולת מקצועית גבוהה לתכנון אסטרטגיה וליישום תכנית רב-שלבית שמבטיחה את טובת הלקוח ואת השגת מטרותיו. תשומת לב רבה ניתנת לאופיו, לרצונותיו ולציפיותיו של הלקוח מן ההליך המשפטי. כל תיק זוכה לטיפול מקצועי בהתאם לנסיבות המקרה המיוחדות. המשרד מעודכן במתרחש בעולם המשפט בכלל ובתחום דיני משפחה וירושה בפרט. חיבור למקורות מידע משפטיים מבטיח עדכונים שוטפים בתחום המשפט ובתקדימים משפטיים. כתבי הדין היוצאים מן המשרד נתמכים בפסיקה חדשנית בתחום דיני המשפחה.

הגעתם לכאן, מגיע לכם יותר!

רוצים לדעת איך מנהלים מו"מ מתוחכם ומגיעים להסכם גירושין שמשיג לך יותר?
רוצים גם אתם לדעת את הסודות ולהתגרש במינימום זמן ונזק נפשי ומקסימום שיבעות רצון?
רוצים להיות חלק בסטיסטיקה של אחוזי ההצלחה הגבוהים של משרדינו?
מוזמנים להיכנס לסדרת הסרטונים הקצרה, שתעשה לכם סדר

השאירו מייל… וישלח אלייכם במיידית


אם עדיין נותרו שאלות, דאגות, חששות אל תדאגו אצלנו כל התשובות הפתרון בידיעתנו ובידנו – בהתחייבות!

חסרים לכם נתונים? מלאו את הפרטים ונשמח לרתום את הניסיון שלנו גם עבורכם

דילוג לתוכן